Başlangıç > Dinler > Kur’an’da ve Islam’da Kolelik ve Cariyelik

Kur’an’da ve Islam’da Kolelik ve Cariyelik


Kur’an’da insanlar esit degildir. Koleler, cariyeler, ozurluler gibi asagilanmis insan siniflari oldugu gibi, Muhammed, eski Yahudi peygamberler, Muhammed’in karisi, kizlari, diger yakinlari gibi ustun siniflar da vardir. Bunlarin disinda da inananlar, inanmayan ve baslari kesilmesi gereken kafirler, ehli kitaplar gibi siniflar da bulunur. Butun bu siniflandirmalara ragmen Islam uzmanlarinin savundugu sey hep aynidir: “Islam ve Kur’an, kolelige karsidir, tum insanlar esittir, Kur’an kole azat etmeyi tesvik etmistir” derler. Neden Kur’an koleligi yasaklamadi diye sordugunuzda alacaginiz cevaplar komikten de otedir. “Eee, cunku ekonomik olarak kole sahipleri zor durumda kalabilirdi, bunun yerine Kur’an, kole azat etmeyi tesvik ederek koleligi kaldirmayi yavas yavas yapmistir. Eee bi de sey, bu aslinda Islam’dan once de vardi. Bakin Amerika da koleligi kullandi daha cok yakin zamanda!!!”

Kur’an alkolu yavas yavas yasaklamadigi gibi, namaz kilmayi da yavas yavas uygulamaya gecirmemistir. Eger Muhammed’in tanrisi insanlarin esitligine inansaydi koleligi kaldirirdi, hicbir kimse de bir sey soyleyemezdi. Ekonomi de sarsilmazdi. Muhammed’in zamanindaki ekonomiyi bir baska yazida ele alacagim…

Kur’an’da, tipki Yahudilik’te oldugu gibi, kolelik vardir ve hem de nasil tesvik edilir. Muhammed’in de, tum karilarinin da, Omer, Ali gibi tum halifelerin de yuzlerce koleleri olmustur.

Kur’an’da koleler ikiye ayrilir. Erkek kole ve disi kole, yani ‘cariye’. Yasar Nuri Ozturk cevirisiyle Kur’an’i okursaniz, Cariye sozcugune rastlamazsiniz. Cunku O, Kur’an’i guzel gostermek isteyenlerdendir. ‘Cariye’ kelimesinin yerine “akitleri araciligiyla sahip olduklariniz”, “halayiklariniz”, “ellerinizin altindakiler” ve daha nice anlamsiz ifadeler gorursunuz, anlamaz ve gecersiniz. Ama bu ifadeler, ‘cariye’ gercegini ortadan kaldirmaz. Nedir Cariye? Cogunlukla, kazanilan savaslarda oldurulen erkeklerin karilari ve kizlarina verilen isimdir. Bunlar, Tanri icin savasip kazanmis inananlarin, en basta Muhammed olmak uzere Kur’an’da belirtilen haklari ve mallaridir. Alinip satilabilinirler. Onlarla seks yapmak da inananlarin Kur’an tarafindan belirlenmis haklaridir. Bakiniz Mu’minun suresi ne diyor:

1. Mü’minler gerçekten kurtuluşa ermişlerdir.

2. Onlar ki, namazlarında derin saygı içindedirler.

3. Onlar ki, faydasız işlerden ve boş sözlerden yüz çevirirler.

4. Onlar ki, zekatı öderler.

5. Onlar ki, ırzlarını korurlar.

6. Ancak eşleri ve ellerinin altında bulunan cariyeleri bunun dışındadır. Onlarla ilişkilerinden dolayı kınanmazlar.

Demek ki, irzinizi korumaniz icin yapmaniz gereken sadece esleriniz ve cariyelerinizle cinsel iliskiye girmek. Bakin, Yasar Nuri Ozturk nasil cevirmis 6. ayeti:

Esleri yahut akitleri araciligiyla sahip bulunduklari mustesnadir. Bu durumda kinanmis degillerdir onlar.

Dusunun… Inananlar, kendi dinlerinden olmayanlarla savasiyor. Erkekler olduruluyor, karilari ve kiz cocuklari inananlar arasinda bolusturuluyorlar. Bu kadinlarin ve kizlarin tek suclari, inananlardan olmamak. Artik onlari kimse kurtaramaz, cunku Kur’an’da bunlarin sifati belirlenmis durumda: “Cariye”. Artik inananlar bu aci dolu kadinlarla ve kizlarla diledikleri gibi sevisebilir, sonra sikildiklarinda dilediklerine satabilirler.

Nur Suresi’nin 33. ayetindeyse soyle deniyor:

Evlenmeye güçleri yetmeyenler de, Allah kendilerini lütfuyla zengin edinceye kadar iffetlerini korusunlar. Sahip olduğunuz kölelerden “mükâtebe” yapmak isteyenlere gelince, eğer onlarda bir hayır görürseniz onlarla mükâtebe yapın. Allah’ın size verdiği maldan onlara verin. Dünya hayatının geçici menfaatlerini elde etmek için iffetli olmak isteyen cariyelerinizi fuhşa zorlamayın. Kim onları buna zorlarsa bilinmelidir ki hiç şüphesiz onların zorlanmasından sonra Allah çok bağışlayıcıdır, çok merhametlidir.

Burada mükâtebe yapmaktan kasit, cariyelerin ozgurluklerinin verilmesi, yani azat edilmeleridir. Ayette bir yandan, ahlaklarini korumak isteyenleri fuhusa zorlamayin derken, bir yandan da, eger zorlarsaniz da, Tanri sizi yine de affeder deniyor. Islam uzmanlari “cariyeler seks kolesidir” dediginizde size bu ayetin ilk kismiyla cikarlar ve derler ki, “bakin Kur’an’da cariyelerinizi fuhusa zorlamayin diyor.” Ama ayni ayetin sonunda fuhusa zorlarsaniz da yine de Tanri sizi affeder ibaresini soylemezler. Bu nasil bir “fuhusa zorlamayin” tesvigidir bir sonraki cumleyle affolunacaksa? Sadece bu ayet dahi Kur’an’in bastan sona sorgulamaniz icin yeterli degil midir?

Ayni sekilde, Me’aric suresinde de benzer ifadeler gorebiliriz:

22. Ancak, namaz kılanlar başka.

23. Onlar, namazlarına devam eden kimselerdir.

24,25. Onlar, mallarında; isteyenler ve (isteyemeyip) mahrum kalanlar için belli bir hak bulunan kimselerdir.

26. Onlar ceza gününü tasdik eden kimselerdir.

27. Onlar, Rablerinin azabından korkan kimselerdir.

28. Çünkü, Rablerinin azabından emin olunamaz.

29. Onlar, mahrem yerlerini koruyan kimselerdir.

30. Ancak eşleri, yahut sahip oldukları cariyeleri başka. Çünkü onlar (eşleri ve cariyeleri ile olan ilişkileri konusunda) kınanmazlar.

Ornekler cogaltilabilinir. Ama sanirim bu kadari, cariyelerin inananlara nasil ‘helal’ kilindigini aciklamaya yeter de artar bile… Devam edelim…

Kur’an’da insanlar esit midir?

Nahl Suresinden iki ayet insan esitligi diye birseyin Kur’an tarafindan kabul edilmedigini cok net gosterir:

75. Allah, hiçbir şeye gücü yetmeyen ve başkasının malı olan bir kole ile, kendisine verdiğimiz güzel rızıktan gizli ve açık olarak Allah yolunda harcayan kimseyi misal verir. Bunlar hiç eşit olur mu? Hamd Allah’a mahsustur, fakat onların çoğu bilmezler.

76. Allah (şöyle) iki adamı da misal verdi: Onlardan biri dilsizdir, hiçbir şeye gücü yetmez, efendisine sadece bir yüktür. Nereye gönderse olumlu bir sonuç alamaz. Bu, adaletle emreden ve doğru yol üzere olan kimse ile eşit olur mu?

Yukaridaki ayetlerde de anlatildigi gibi, nasil ki baskasinin mali olan bir kole, sahibine esit degilse, veya efendisine yuk olan dilsiz bir ozurlu, inanan birine esit degilse, Tanri da kendine es kosulan putlara esit degildir. Buradaki mantigi tartismiyorum. Ozurlunun asagilanmasini da. Konumuz disina cikmadan, bir kolenin, efendisine esit olamayacagini vurgulamak icin bu ayetleri burada yazmak geregini duydum.

Kolelerin azat edilmeleri

Kur’an, kolelerin azat edilmesini “guya” tesvik eder. Ama bu tesvikteki amac, kolelerin ozgurlugunu amaclamaz, sadece Muhammed’in cevresinde olan Muslumanlarin isledikleri gunahlar icin diyet odemeleridir ve Kur’an’in tanrisi tarafindan affedilmelerinin saglanmasidir. Asagidaki ayetler bu durumu oldukca iyi aciklar:

– Kadınlarından zıhar yaparak ayrılıp sonra da söylediklerinden dönecek olanlar, eşleriyle birbirlerine dokunmadan önce, bir köle azat etmelidirler. İşte bu hüküm ile size öğüt veriliyor. Allah yaptıklarınızdan hakkıyla haberdardır. (Mucadele Suresi, 3. ayet)

Kim (köle azat etme imkanı) bulamazsa, eşine dokunmadan önce ardarda iki ay oruç tutmalıdır. Kimin de buna gücü yetmezse altmış fakiri doyurmalıdır. Bunlar Allah’a ve Resülüne hakkıyla iman edesiniz diyedir. İşte bunlar Allah’ın sınırlarıdır. Kafirler için elem dolu bir azap vardır. (Mucadele Suresi, 4. ayet)

– Allah, boş bulunarak ettiğiniz yeminlerle sizi sorumlu tutmaz. Ama bile bile yaptığınız yeminlerle sizi sorumlu tutar. Bu durumda yeminin keffareti, ailenize yedirdiğinizin orta hallisinden on yoksulu doyurmak, yahut onları giydirmek ya da bir köle azat etmektir. Kim (bu imkanı) bulamazsa onun keffareti üç gün oruç tutmaktır. İşte yemin ettiğiniz vakit yeminlerinizin keffareti budur. Yeminlerinizi tutun. Allah size âyetlerini işte böyle açıklıyor ki şükredesiniz. (Maide Suresi, 89. ayet)

– Bir müminin bir mümini öldürmesi olacak şey değildir. Ancak yanlışlıkla olması başka. Kim bir mümini yanlışlıkla öldürürse bir mü’min köleyi azad etmesi ve bağışlamadıkları sürece ailesine diyet ödemesi gerekir. (Öldürülen kimse) mü’min olur ve düşmanınız olan bir topluluktan bulunursa, mü’min bir köle azad etmek gerekir. Eğer sizinle kendileri arasında antlaşma bulunan bir topluluktan ise ailesine verilecek bir diyet ve mü’min bir köle azad etmek gerekir. Bunlara imkan bulamayanın, Allah tarafından tövbesinin kabulü için iki ay ardarda oruç tutması gerekir. Allah hakkıyla bilendir, hüküm ve hikmet sahibidir. (Nisa Suresi, 92. ayet)

Yahudilikte Kolelik

Ve eger kardesin senin yaninda yoksul duserse ve kendisini sana satarsa, onu kole gibi calistirmayacaksin. Senin yaninda ucretli adam gibi ve konugun gibi olacaktir. (…) Cunku onlar, Misir ulkesinden cikardigim kullarimdir. Kole olaraka satilmayacaklardir… (Tevrat, Levililer, 25:39, 42)

Ve senin malin olacak koleye ve cariyeye gelince: Cevrenizde olan toplumlardan kole ve cariye satin alacaksiniz. Ve aranizda oturan yabancilarin da cocuklarindan, onlardan ve ulkenizde dogup da yaninizda bulunan oymaklardan satin alacksiniz. Ve sizin maliniz olacaktir. Ve onlari, kendinizden sonra mulk olarak cocuklariniza miras olarak birakacaksiniz. Her zaman koleleri, onlardan satin alacaksiniz. Fakat kardeslerinize, Israilogullarina, birbirinize sertlikle efendilik etmeyeceksiniz. (Tevrat, Levililer, 25:44-46)

Kategoriler:Dinler Etiketler:, , , ,
  1. Ekim 12, 2015, 1:12 pm

    Insan haklari acisindan degerlendirin lutfen hemen .

  2. Ferda Yamanoğlu
    Ekim 14, 2015, 8:59 am

    Kölelik ,Beled suresi 13. Ayetle kaldırılmıştır.O devirde büyük bir rant aracıydı.Eğer ilk ayetlerle kaldırılsaydı kimse müslüman olmazdı.Ben de size şunu soruyorum?Eğer Kuranı H.Z Muhammed yazsaydı,neden Beled Suresi 13.Ayeti yazıp tepki çeksin?

Comment pages

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: