Başlangıç > Dinler > Kur’an’da ve Islam’da Kadin

Kur’an’da ve Islam’da Kadin


– Islam’da kadin nerededir?
– Seriat ile yonetilen Islam ulkelerinde kadinlarin erkeklerle esit oldugu soylenebilir mi?
– Seriat kurallariyla yonetilen ulkelerde kadinlar eslerinden bosanabilir mi?
– Eslerinden bosanan kadinlari neler bekler?
– Kur’an’da kadinlar nasil anlatilmis, onlara ne haklar verilmistir?
– Kur’an sadece erkeklere mi hitap etmektedir?

Boşanmış kadınlar kendi kendilerine üç ay hali (hayız veya temizlik müddeti) beklerler. Eğer Allah’a ve ahiret gününe inanıyorlarsa, Allah’ın kendi rahimlerinde yarattığını gizlemeleri onlara helal olmaz. Kocaları bu süre içinde barışmak isterlerse, onları geri almağa daha çok hak sahibidirler. Kadınların, yükümlülükleri kadar meşru hakları vardır. Yalnız erkeklerin kadınlar üzerinde bir derece farkı vardır. Allah mutlak güç sahibidir, hüküm ve hikmet sahibidir. (Bakara Suresi, 228. ayet)

Bu ayette soylendigi gibi, kadin, kocasindan bosanmak isterse, ama kocasi onu geri almak isterse, kadinin soz hakki kalmiyor. Erkek, daha cok hak sahibi. Erkeklerin kadinlar uzerinde bir derece farki var. Burada dereceden kasit, ustunluktur.

Erkekler, kadınların koruyup kollayıcılarıdırlar. Çünkü Allah insanların kimini kiminden üstün kılmıştır. Bir de erkekler kendi mallarından harcamakta (ve ailenin geçimini sağlamakta)dırlar. İyi kadınlar, itaatkârdırlar. Allah’ın (kendilerini) koruması sayesinde onlar da “gayb”ı korurlar. (Evlilik yükümlülüklerini reddederek) başkaldırdıklarını gördüğünüz kadınlara öğüt verin, onları yataklarında yalnız bırakın. (Bunlar fayda vermez de mecbur kalırsanız) onları (hafifçe) dövün. Eğer itaat ederlerse artık onların aleyhine başka bir yol aramayın. Şüphesiz Allah çok yücedir, çok büyüktür. (Nisa Suresi, 34. ayet)

Bu ayet aslinda Kur’an’in kadina verdigi degeri cok acik bir sekilde ortaya koyuyor. Icinizde Kur’an okumus olanlariniz varsa, tipki yukaridaki ayette oldugu gibi (Diyanet sitesinden alinmistir), parantez icinde bazi aciklamalar gorursunuz. Bu aciklamalar Kur’an’da yazmayan, ama bizim anlamamizi kolaylastirmak icin, “yetkililerin” ekledigi sozcuklerdir. Eger kadinlar kocalarinin sozunu tutmazsa onlari dovun derken, parantez icerisinde bir de “hafifce” kelimesi eklenmistir ki, Kur’an’da boyle bir sey yoktur. Bu cok acikca Kur’an’i modifiye etmek, Kur’an’i insanlara yanlis tanitma cabasindan baska bir sey degildir. Ayet, net bir sekilde kadini dovun demektedir. Bunun hafifi, agiri yoktur. Ha, Islam’in ileri gelenleri, bu cok net “onlari dovun” ifadesini yumusatabilmek icin bir cok hipotez ileri surmuslerdir. Bunlar arasinda “mendille vurmak”, “dis fircasiyla vurmak”, “aslinda hic vurmamak, o vurmak kelimesinin terk etmek anlamina gelmesi”, Hz. Muhammed’in eslerini hic dovmedigi ornek alinarak bu ayetin uygulanmamasi, kadinlar dovulse dahi yuzlerine vurulmamasi… Ornekler cogaltilabilir. Ama bu savunmalar, yukarida yazan ayeti degistirmez, sadece bu savunmacilari komik duruma dusurur.

Ayetin basinda erkeklerin kadini koruyup kolladigini, bunun sebebininse Tanri’nin bazi insanlari (erkekleri), bazilarindan (kadinlardan) ustun yarattigini soyler. Tanri kendilerini korurken, onlar da gaybi (yani erkegin namusunu) korumakla mukelleflerdir. Iyi kadinlar erkegine itaat edenlerdir. Baskaldiran, evlilikte soz hakki oldugunu dusunen, acik bir sekilde ‘kotu kadin’ damgasini yemektedir bu cumleyle… Ha ola ki bas mi kaldirdi? Erkeklere ‘ceza yetkisi’ de saglanmistir ki buna (hafifce olmayan) dayak da dahildir.

Kadınlar, oğullar, yük yük altın ve gümüş, salma atlar, davarlar ve ekinler gibi nefsin şiddetle arzuladığı şeyler insana süslü gösterildi. Bunlar dünya hayatının geçimliğidir. Oysa asıl varılacak güzel yer ancak Allah’ın katındadır. (Al-i Imran Suresi, 14. ayet)

Bu dunyada insana suslu gosterilen seyler arasinda kadinlar, erkek evlatlar, para, at, davar ve ekinler varmis. Burada kastedilen insan, erkekler oluyor goruldugu uzere. Kadinsa, at, davar, vb. suslu objelerden birisi sadece…. Uzgunum ama boyle…

Eğer, (velisi olduğunuz) yetim kızlar (ile evlenip onlar) hakkında adaletsizlik etmekten korkarsanız, (onları değil), size helâl olan (başka) kadınlardan ikişer, üçer, dörder olmak üzere nikahlayın. Eğer (o kadınlar arasında da) adaletli davranmayacağınızdan korkarsanız o taktirde bir tane alın veya sahip olduğunuz (cariyeler) ile yetinin. Bu, adaletten ayrılmamanız için daha uygundur. (Nisa Suresi, 3. ayet)

Bu ayet beni gercekten en cok sarsanlardan birisidir. Yetim kiz cocuklarini evlat edinip, ola ki onlara karsi cinsel arzular beslerseniz, onlardan uzak durun, yerine baska kadinlardan ikiser, ucer, dorder olmak uzere evlenin emri geliyor erkeklere. Ha, adaletli olamayacaksaniz bir tane alin veya sahip oldugunuz cariyelerle, yani kazanilmis savaslar sonucunda sizin hakkiniza dusen seks koleleriyle idare edin ve cinsel durtulerinizi dizginleyin emri geliyor erkeklere.

Buradaki kelime oyununa da dikkatinizi cekmek istiyorum. Ikiser kelimesi, iki tane iki anlamina gelir. Ucer de ayni sekilde iki tane uc. Ikiser, ucer, dorder derken arada “veya” kelimesinin de gecmedigine dikkat ettiniz mi? Iki veya uc veya en fazla dort demek yerine, “ikiser, ucer, dorder olmak uzere” deniyor. Neyse, fazla kurcalamayalim…

…(Bu işleme) şahitliklerine güvendiğiniz iki erkeği; eğer iki erkek olmazsa, bir erkek ve iki kadını şahit tutun… (Bakara Suresi, 282. ayet)

Ayette de goruldugu uzere, bir erkek sahit, iki kadin sahide bedel. Neden? Cunku erkek kadina gore ustun. Islam’i kurtarmak icin yapilan yorumlar arasinda sahitligin hafiza gerektirdigi, erkeklerinse daha kuvvetli hafizalara sahip olduklari icin boyle bir ayet geldigi soylenir. Siz bunu bir de evli bir erkege sorun bakalim, karisinin mi hafizasi daha kuvvetli, kendisinin mi 😉

Allah size, çocuklarınız (ın alacağı miras) hakkında, erkeğe iki dişinin payı kadarını emreder… (Nisa Suresi, 11. ayet)

Bu da, tipki bir onceki ayet gibi, kiz cocuklarinin erkek kardeslerinin aldiginin yarisi kadar miras alabileceklerini vurguluyor. Bu durumu kurtarmak icin yapilan savunmalar arasinda da sunlari duyabilirsiniz:

– Muhammed gelmeden once hic pay alamiyorlarmis, bu bile buyuk bir devrim veya adimmis…

– Gecimi saglayan erkek oldugu icin, erkek evladin iki kat fazla almasi daha uygun olurmus….

Kur’an Tanri’dan gelen bir emirse eger, insanlari isindirmak icin kademe kademe gelmesine gerek yok. Eger esitlik varsa, Tanri’nin yumusatarak emirler vermesine de ihtiyaci yok. Emirleri uygulamayanlarin cezasi zaten cehennem olarak belirlenmis… Gecimi saglayan erkek, bu yuzden erkek cocuklari daha fazlasini almali diyenlere, Muhammed’in zenginlige ilk adimini, zengin karisi Hatice’nin malvarligiyla attigini hatirlatirim. Fakir birisiyle evlenecek bir kiz cocugunun da erkek kardesinin kendisinden iki kat fazla miras almasiyla haksizliga ugradigini da…

Kur’an sadece erkeklere mi hitap etmektedir?

Asagidaki ayetleri sunmamdaki amac, Kur’an’in net bir sekilde kime hitap ettigini sizlere gostermektir.

Oruç gecesinde kadınlarınıza yaklaşmak size helal kılındı. Onlar, size örtüdürler, siz de onlara örtüsünüz. Allah (Ramazan gecelerinde hanımlarınıza yaklaşarak) kendinize zulmetmekte olduğunuzu bildi de tövbenizi kabul edip sizi affetti. Artık eşlerinize yaklaşın ve Allah’ın sizin için yazıp takdir etmiş olduğu şeyi arayın. (Bakara Suresi, 187. ayet)

Bu ayet, Hz. Omer’in Ramazan gecesinde esiyle birlikte olup, sonra vicdan azabiyla Hz. Muhammed’e giderek bunu O’na itiraf etmesi uzerine indiriliyor. Hz. Omer sayesinde, tum muslumanlar Ramazan boyunca seks yapamamaktan kurtulmus oluyorlar.

Ayetin detayina inersek, ayette Oruc tutumuyla ilgili bilgi verilirken, direkt olarak erkeklere cinsel ihtiyaclari konusunda aciklamalarda bulunuluyor. Burada kadin maalesef bir obje gibi sunuluyor. Erkeklerin cinsel yonden ramazan ayindaki acligini goren Tanri, onlara seksi helal kiliyor. Peki kadinlarin boyle bir hakki olamaz mi? Neden “Oruc gecesinde musluman eslerin birbirlerine yaklasmalari helal kilindi denmiyor da, yukaridaki ifade kullaniliyor?

Kadınlarınız sizin ekinliğinizdir. Ekinliğinize dilediğiniz biçimde varın. Kendiniz için güzel davranışlar takdim edin. Allah’a karşı gelmekten sakının ve her hâlde onun huzuruna varacağınızı bilin. Mü’minler’i müjdele. (Bakara Suresi, 223. ayet)

Bu ayet yoruma gercekten de cok acik. “Kadinlariniza dilediginiz bicimde varin” cumlesinden siz ne anliyorsaniz odur:)

İman etmedikleri sürece Allah’a ortak koşan kadınlarla evlenmeyin. Allah’a ortak koşan kadın hoşunuza gitse de, mü’min bir cariye Allah’a ortak koşan bir kadından daha hayırlıdır. İman etmedikleri sürece Allah’a ortak koşan erkeklerle, kadınlarınızı evlendirmeyin. Allah’a ortak koşan hür erkek hoşunuza gitse de, iman eden bir köle, Allah’a ortak koşan bir erkekten daha hayırlıdır. Onlar ateşe çağırırlar, Allah ise izniyle, cennete ve bağışlanmaya çağırır. O, insanlara âyetlerini açıklar ki, öğüt alıp düşünsünler. (Bakara Suresi, 221. ayet)

Burada biraz konu disina ciksak da deginmeden gecmek istemedim. Musluman bir kisinin, Allah’a ortak kosanlarla (Hristiyanlar bu gruba giriyorlar) evlenmeleri katiyen yasaklaniyor. Bir cariye (savas esiri olarak alinan (seks dahil) kole olarak kullanilan kadin) bunlardan daha hayirlidir deniyor. Erkeklerdeyse inanan bir kole (erkek), Hristiyan bir erkekten daha iyidir deniyor. Eger Hristiyan bir esiniz varsa ve Muslumansaniz, bilmelisiniz ki, Kur’an’a karsi geldiniz ve ayette de aciklandigi uzere, esiniz sizi atese cagiriyor, haberiniz olsun…

Bu ayette farketmeniz gereken ikinci detaya dikkatinizi cekeyim… Ilk hitap her zaman oldugu gibi erkeklere yapilmis: “İman etmedikleri sürece Allah’a ortak koşan kadınlarla evlenmeyin.” Ayetin devaminda da ayni sekilde kadinlara seslenmesi beklenirken gelen cumleyse beni hic sasirtmiyor: “İman etmedikleri sürece Allah’a ortak koşan erkeklerle, kadınlarınızı evlendirmeyin.Acik bir sekilde goruldugu uzere hitap yine erkeklere yapilmis. Kadinlarin kimlerle evlenecegine de yine kadinlarin sahibi olan erkekler karar veriyor.

Ha, bunca ayete ragmen, (ki yazmaya devam etsem daha onlarcasini sunabilirdim) kadinlarin Islam’da ustun tutuldugunu, kadinlarin haklarinin tamamiyla verildigini, onlarin asla bir cinsel obje olarak gorulmedigini, Kur’an’in erkeklere degil, butunuyle tum insanlara (gayler dahil) hitap ettigini dusunuyorsaniz, yazimi buraya kadar okudugunuz icin sizi sabrinizdan dolayi tebrik eder, tesekkurlerimi sunarim.

Kategoriler:Dinler
  1. Ahmet_
    Şubat 17, 2010, 10:23 am

    Kuran’ın bir ayetini okuyup tamamını anladığını sanmak… Sizin yaptığınız bu.

    Bakara suresi 223. ayetin başını yazsaydın bu yazdığın ayet daha anlaşılır olurdu;

    Sana kadınların ay halini sorarlar. De ki: “O bir ezadır (rahatsızlıktır). Ay halinde kadınlardan uzak durun. Temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın. Temizlendikleri vakit, Allah’ın size emrettiği yerden onlara yaklaşın. Şüphesiz Allah çok tövbe edenleri sever, çok temizlenenleri sever.”

    “Allah’ın size emrettiği yerden onlara yaklaşın” veya senin yazdığın ayette de bulunan “kendiniz için güzel davranışlar takdim edin” dedikten sonra sen hala “dilediğiniz gibi yaklaşın” lafını o aklına gelen şekilde anlıyosan bu senin idrak sorunun olduğunu gösterir.

    Nisa suresi 34. ayeti dün gittiğim seminerde Muhammed Nur Doğan şöyle açıkladı;

    “Hiç biriniz ayette “dövün” olarak çevrilmiş olan darb kelimesinin anlamına baktı mı? Bu kelimenin ilk anlamları uzaklaştırmak, uzaklaşmaktır. Dövün anlamı bu kelimeye sonradan eklenmiştir ve ataerkil bir toplum olmamız dolayısıyla kelimenin bu anlamı kabul edilmiştir. Buna kanıt da Hz. Muhammed’in hiçbir eşini dövmeyip ifk hadisesinde Hz. Ayşe’yi 3 aylığına babasının evine göndermesidir.”

    Yaşar Nuri Öztürk’te 1999 yılında yaptığı çeviride bunu “uzaklaştırmak” olarak kaydetmiştir.

    Ve Peygamberimiz kadınların dövülmesini menetmekte, hanımlarını dövenlere “hayırsız” demekte (Buhârî, “Nikâh”, 93), “Gündüz karısını köle gibi kırbaçlayan birisi akşam onunla aynı yatağa nasıl girecek?” diye sormaktadır (Ebû Dâvûd, “Nikâh”, 60).

    Dr. Edip Yüksel ise aynı ayetin yanlış anlaşılması ile ilgili şu izahları yapar: “Ayette geçen (erricalü kavvamune alennisai) ifadesinin erkekler kadınları gözetir, yahut kadınların geçiminden sorumludur biçiminde çevrilmesi gerekirken gördüğüm tüm Türkçe mealler buradan erkeğin kadınlar üzerinde otoriter olduğu anlamını çıkarmışlardır. Nisa 135’te geçen “kavvam” kelimesine “gözeten, tam yerine getiren, ayakta tutan” gibi anlamlar veren meallerimiz neden Nisa 34’te geçen aynı kelimeye “hakim, yönetici” gibi farklı anlamlar vermektedirler. 5, Maide Suresi 8. ayette geçen “kavvam” kelimesine de aynı şekilde “gözeten, ayakta tutan” anlamını veren meal yazarlarımız, neden kadınlar söz konusu olunca kelimenin anlamını değiştirip sertleştirme ihtiyacı hissetmişlerdir? “Kavvam” kelimesi “kvm” kökünden türer. Bu kökün türevlerinin geçtiği tüm ayetleri incelersiniz hiçbir yerde yönetici hakim anlamını bulamayacaksınız.

    Miras meselesine gelince;

    Mirasta erkeğe kadına verilen miktarın iki katı verildiğini söyleyerek kadına haksızlık yapıldığını iddia ederler. Halbuki İslamiyet’te kadın erkek mirasta eşit pay alırlar. Anne, baba, dede, nine… kadın erkek oldukları halde eşit pay alırlar.

    Sadece kız ve erkek kardeşlerde kız kardeşe erkek kardeşin yarısı kadar verilir. Burada sanki bir haksızlık varmış gibi gözükmektedir. Fakat, örneğin baba vefat etse babanın üç dairesi olsa kız kardeş bir erkek kardeş iki daire alırlar. Kız kardeş bir erkekle evleneceği zaman kız kardeşin bir dairesiyle evleneceği erkeğin ailesinden kendisine miras kalan iki payı bir araya gelince toplam üç payları olur. Erkek kardeşinde kendi iki payıyla beraber bir kızla evlenirken evleneceği kızın bir payıyla beraber onlarında toplam üç payı olur. Ayrıca erkek kardeş evleneceği kıza mihir verir.İSLAMDA BAŞLIK PARASI YOKTUR , MİHİR KADINA BOŞANMA VUKU BULURSA BİR SOSYAL GÜVENLİK OLSUN DİYE – SİGORTA- OLARAK VERİLİR! Böylece iki dairesi erimeye başlar. Yine erkek kardeş hayatları boyunca evleneceği kadın ve çocuklarının nafakasını (yiyecek, yatacak, yakacak…) karşılamak zorundadır. İki dairesi erimeye devam eder. Halbuki kız kardeş mihir alır. Ayrıca hayatı boyunca kendisine ve çocuklarına erkek bakmak zorundadır. Kendi bir dairesini ise ailesine harcamak zorunda değildir.

    Ali İmran suresi 14. ayette süslü görünen şeyler arasında kadınlarla birlikte oğullar da var. Ve bildiğin gibi oğul diye bahsedilen erkek (!) evlattır. Sorun göremedim.

    Bak canım kardeşim senin burda aklını kurcalayan saçma veya adaletsiz olarak nitelediğin şeylere alternatif olarak sadece şu ayetleri bile gösterebilirim sana;

    De ki: “Rabbim adaletle davranmayı emretti… (Araf Suresi, 29)

    “… Aralarında hükmedersen adaletle hükmet. Allah, adaletle hüküm yürütenleri sever.” (Maide Suresi, 42)

    Madem o zaman yazılanlar sana adaletsiz geliyo o halde sen adaletli davran yine Kuran’a hizmet etmiş olursun.

    Diğer yazdığın ayetlere bakmıyorum bile. Arayan cevabını bulur. Din sizin anladığınız gibi olsaydı günümüzde hala yaşıyor olmazdı!

  2. burcu
    Mart 3, 2010, 5:55 pm

    ahmet kardeşim cok güzel açıklamışssın kuran ayetini tek tek ele almak olaya taraflı bakmaktır insanı dinsizliğe göturür taraflı okumasan zaten ne demek istediğini anlarsın bence sen tarafsız bir daha oku janos kardeşim

  3. pardalyan
    Mart 4, 2010, 12:38 pm

    abicim kadının dini olur mu yahu… kadın kadındır erkekte erkek… insanın dini olur… misal sinemaya gidiyoz. diyolarki kadınların uyacağı kurallar şunlar erkeklerin bunlar, kadınlar şu filmi izleyecek erkekler şu filmi… olur mu yahu. niye ayrı bi bölüm açsınlarki kadınlar için. insana hep aynı kural gerekmez mi? mesela homolara özel kural var mı kuran da yada aseksüellere … yok niye mi homoları direkt kesin diyo zaten.. aseksüel açısından da kızıyo.. evlenmek sünnettir. evlen bak diyo… peki lezbiyen? onu unutmuşlar

    ya abicim biri cinsiyet öbürü din… ne alaka? yani bi kadın lezbiyen se ve allaha inanıyosa ne olacak? bunlar ayrı konular. ben olsam bu iki şeyi din kitabımda hiç karıştırmazdım. misal derdimki. “hepiniz eşitsiniz.. cennete girmek istiyorsanız bana zekat verin bi de ben ne dersem yapın yeter… kadın erkek felan farketmez” 🙂

  1. Aralık 12, 2012, 12:41 pm

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: