Başlangıç > Dinler > Kur’an’dan Kissalar – II – Yusuf (Yosef / Joseph)

Kur’an’dan Kissalar – II – Yusuf (Yosef / Joseph)


Kur’an’dan Kissalar yazi serisinin ikincisinde Hz. Yusuf’u anlatacagim. Onceki hikayemizde, Hz. Suleyman‘i, Suleyman’in kuslarla, karincalarla nasil konustugunu, cinleri ve seytanlari kullanarak neler basardigini anlatmistik. Yusuf, kendi adina suresi olan sayili peygamberlerden birisidir. Adina sure yazdigina gore Muhammed tarafindan onemli oldugu dusunulmus olmalidir ki onun hikayesini pas gecmemiz dogru olmazdi. Kur’an’daki ilgili ayetlere gecmeden once size Suleyman’da yaptigim gibi kisaca ozetleyeyim, Yusuf kimdir ve O’nu bu kadar onemli kilan nedir?

Yusuf, tipki babasi Yakup gibi Tanri tarafindan secilmis, peygamberlikle odullendirilmis, son derece yakisikli, zeki, etkileyici bir adamdir. Tanri ona bir de ruya tabiri yapmayi ogretmistir. Ogretme sekli muhtemelen “kalbe indirme” olmalidir, cunku egitim alacagi bir buyucuyle veya ruya tabircisiyle ayni ortamda bulunmamistir. Yusuf’un on tane cok kotu kalpli abisi vardir. Bir de Bunyamin isminde iyi kapli bir erkek kardesi (veya abisi de olabilir, bu Kur’an’da belli degildir) vardir. Babasi Yakup, Yusuf’a cok duskundur. Yusuf’un Bunyamin disindaki diger abileri tarafindan siddetle kiskanilmaktadir. Bir gece Yusuf ruyasinda 11 yildizin, gunesin ve ayin onunde egildiklerini gorur. Babasi da bu ruyayi su sekilde yorumlar: Gunes Yakubun ta kendisidir, Ay ise Yusuf’un annesi. Diger 11 yildiz da Yusuf’un kardesleridirler. Yusuf oyle mevkili birisi olacaktir ki, babasi, annesi ve abileri, Yusuf’un onunde secde edeceklerdir! Misir Dinleri ve Tanrilari yazimi okursaniz, Misir Tanrilarindan Horus’un, Gunes Tanrisi Osiris ve Ay Tanricasi Isis’in ogullari oldugunu ve Yusuf’la ne kadar cok benzestiklerini farkedeceksiniz.

Nihayet gaddar abiler Yusuf’tan kurtulmak icin dahiyane bir plan hazirlarlar ve Yusuf’u ticaret yapmak icin yaptiklari bir seyahate gotururler. Yolda Yusuf’u bir kuyunun icine atar ve geri donerler. Babalarina da Yusuf’un kana bulanmis gomlegini getirir, “Yusuf’u kurt yedi” derler. Simdi akla iki sey geliyor. Bir, kurt Yusuf’u komple yutmustur. Iki, Yusufu parcalamis ve tamamen yememistir. Eger Yusuf’u tamamen yemisse once gomlegini mi cikartmistir? Yok bir kismini yemisse gomlekle birlikte zavalli Yusuf’un cesedini neden getirmemislerdir? Abilerinin kafasi bu kadar mi az calismaktadir? Gomlek de Kur’an’da anlatildigina gore sapasaglam oldugu icin Yakup bu aptalca soylenmis yalani yemez ve Tanri’sina kendisine sabir vermesi icin dua ederek beklemeye baslar. Bu olaya o kadar uzulur ki, gozleri kor olur Yakup’un.

Derken kuyu civarlarindan gecen bir kervan, Yusuf’u bulur ve onu kole olarak bir Aziz’e satarlar. Aziz ve esi Yusuf’u buyuturler. Ama Yusuf o kadar yakisikli ve cekici bir erkek olur ki, Aziz’in esi Yusuf’la birlikte olmak ister. Iffetli Yusuf, azgin kadinin elinden kacarken kadin Yusuf’un gomlegine asilir yine bir gomlek faciasi yasanir 🙂 Yusuf’un gomlegi yirtilir. Cevrede dedikodular hizla yayilir ve bunun uzerine Aziz’in esi, hakliligini gostermek icin sehirdeki tum kadinlari evinde toplar. Kadinlar meyve soyarlarken Yusuf odaya girer. Kadinlar Yusuf’un cekiciligi karsisinda ellerini dograrlar ama bunu farketmezler bile. Kadinlar, Yusuf’un cekiciligini gorur ve Yusuf’a saldiran Aziz’in karisina hak verirler 🙂

Sonucta dedikodularla basedemeyen kadin, Yusuf’un kendine saldirdigini iddia eder ve Yusuf zindana atilir. Eh mazlum gelmis cocuk, mazlum da gidiyor hayati. Bu arada gomlegin arkadan yirtildigi farkedilir ama bu da Yusuf’u kurtarmaya yetmez. Yusuf, Tanri tarafindan kendisine ogretilen ruya tabiri yetenegiyle zindandaki arkadaslarina ruya tabirleri yapar. Sonra bir gun sehrin krali (bu arada tum bu olaylar Misir’da gecmektedir. Sehrin kralindan anlasilan da Firavun olmalidir) bir ruya gorur ki kimse ruyanin ne demek oldugunu anlayamaz. Nasil olduysa Yusuf’un suresini tamamlamis cezaevi arkadaslarindan biri kralin bu ruyasini duyar ve Yusuf’a kosup “su ruyayi bi tabir et, gidip Firavuna anlatayim, belki seni cikarttirabilirim burdan” der. Ruyayi da firavun Kur’an’da aynen soyle anlatir: “Ben rüyamda yedi semiz inegi, yedi zayif inegin yedigini; ayrica yedi yesil basak ve yedi de kuru basak görüyorum. Ey ileri gelenler! Eger rüya yorumluyorsaniz, rüyami bana yorumlayin

Yusuf hemen yorumlar ruyayi(Kur’an’dan direk alinmadir: “Yedi yil âdetiniz üzere ekin ekeceksiniz. Yiyeceginiz az bir miktar hariç, biçtiklerinizi basaginda birakin. Sonra bunun ardindan yedi kurak yil gelecek, saklayacaginiz az bir miktar hariç bu yillar için biriktirdiklerinizi yiyip bitirecek. Sonra bunun ardindan insanlarin yagmura kavusacagi bir yil gelecek. O zaman (bol rizka kavusup) sira ve yag sikacaklar.

Firavun, hemen Yusuf’a ozgurlugunu verir ve ona bakanlik teklif eder. (O aralar dunyanin en gelismis toplumu olan Misir’da yetismis adam kitligi olmali.) Yusuf da, ben dogrucu ve hesap bilen biriyim, iyisi mi “hazine bakani” olayim der ve mevkiyi kapar.

Gunlerden bir gun, Yusuf’un on gaddar agabeyi cikarlar Yusuf’un huzuruna. Hicbiri de Yusuf’u tanimaz, ama Yusuf agabeylerini tanir hemen… Ne vicdansiz agabeylermis ki ufacik kardeslerini kuyuya atip sonra da hafizalarindan bu kadar kolay cikartabilmislerdir… Yusuf bu on gaddara, “sizin bir de kardesiniz var, onu bana getirmezseniz bir daha size ticaret yaptirtmam” der. Kardeslerinin kafasi o kadar agir calisir ki, hala hicbir seyden suphelenmezler ve pasa pasa getirirler Yusuf’un sevdigi kardesi Bunyamin’i…  Yusuf, Bunyamin’e sarilir ve kardesi oldugu mujdesini verir. Abilerin hala dunyadan haberi yoktur. Yusuf seytani bir plan yapar ve Firavunun su kabini Bunyamin’in cantasina koyar. “Sizin aranizda bir hirsiz var, Firavun’un su kabi kaybolmus, hirsizin alikonmasi onun cezasidir” dedirtir yaninda calisanlardan birine… Cantalar aranir ve Bunyamin tutuklanir. Kafasiz agabeyler, babalari Yakup’un yanina donerler. Nihayet Yakup, gaddar ve kafasiz ogullarina, “gidin Yusuf’u arastirin ve bulun onu” der. Bu on gaddar ogul da Yusuf’a gelir yardim isterler. Sonra Yusuf onlara kimligini aciklar. Gaddar agabeyler hemen imana gelir ve af dilerler. Yusuf da “alin su gomlegi, surun babamin yuzune, gozleri acilsin, sonra da annemle beraber huzuruma getirin diyerek yasli anasini babasini ayagina cagirtir. (Burada “ben sana kral olamazsin demedim, adam olamazsin dedim” hikayesi geliyor aklima:)) Gercekten de Yakup gomlegi yuzune surunce mucizevi bir sekilde (tipki Cuneyt Arkin filmlerindeki gibi) bir anda gormeye baslar 🙂 Tipki Yusuf’un cocukken ruyasinda gordugu gibi, babasi, annesi, on gaddar abisi ve diger erkek kardesi Bunyamin onunde egilirler. Bu hikaye de boylece sonlanir.

Hikayenin orijinalini okumak isterseniz Kur’an’da Yusuf suresini okumaniz yeterli. Kur’an’da bu hikayeyi okudugunuzda kopukluklar ve atlamalarla karsilasirsiniz. Anlasilmayan bir cok nokta vardir. Cunku her ne kadar surenin sonunda, 102. ayette “Iste bu (kissa), gayb haberlerindendir. Onu sana biz vahiy yolu ile bildiriyoruz.” dense de, hikayenin orijinalinin aslinda Tevrat’ta cok daha detayli ve akici bir sekilde anlatildigi gercegini degistirmez. Belki de bu durumu duzeltmek icin 111. ayette de su ifade kullanilir: “Andolsun ki, onlarin kissalarinda akil sahipleri için ibret vardir. Kur’an uydurulabilecek bir söz degildir. Fakat kendinden öncekileri tasdik eden, her seyi ayri ayri açiklayan ve inanan bir toplum için de bir yol gösterici ve bir rahmettir.

“Kendinden oncekilerini tasdik eden”den kasit, Tevrat’ta yazilanlari yineleyen demektir.  Gelin Tevrat’taki Yusuf’u, daha dogrusu Yosef’i, veya Ingilizcesiyle Joseph’i taniyalim…

Yahudilikte Yusuf (Yosef)

joseph_jacobYosef, Tevrat’in “Genesis” kitabindaki cok onemli karakterlerden biridir. Tevrat’ta Yakup’un 11. oglu oldugu acik bir sekilde belirtilir. (Kur’an’da Bunyamin’in agabey mi, kardes mi oldugu anlasilmaz.) Agabeylerinden Judas (Isa’yi satan havari de ayni isimdedir) onu 20 gumus karsiliginda satar. Kurt, kuyu hikayesi Kur’an’in suslemesidir anlasilan:)

Yakup, Yosef’i hep on planda tutar ve onu renkli bir ceketle odullendirir. Agabeyler Yosef’i cok kiskanirlar ve oldurmeyi dusunurler. Agabeylerden biri olan Reuben, oldurmek yerine onu kuyuya atalim teklifini yapar. Burada aslinda Yusuf’u kuyudan kurtarip babasina geri goturmeyi planlamaktadir. Kur’an’da da benzer sekilde anlatilirken isim vermek yerine sadece “onlardan biri oldurelim dedi, biri kuyuya atalim dedi” gibi anlatimlara rastlarsiniz. Kuyuya atildiktan sonra ilerden gecen bir kervan gorunce, kuyudan cikarip kervana satmaya karar verir agabeyler.

Kur’an’da Yusuf’un kuyudan cikisi soyle anlatilir:

Bir kervan gelmis sucularini suya göndermislerdi. Sucu kovasini kuyuya salinca “Müjde! Müjde, Iste bir oglan!” dedi. O’nu alip bir ticaret mali olarak sakladilar. Oysa Allah, onlarin yaptiklarini biliyordu. (Yusuf Suresi, 19. ayet)

Kervan Yusuf’u kuyudan kurtarir, sonra da satar, ama Kur’an hala “Oysa Allah, onlarin yaptiklarini biliyordu” gibi bir ifade kullanir. Bu ne demektir anlayan bana da anlatsin!

Tevrat’la devam edelim. Tevrat’ta Yusuf’un yaninda buyudugu kadinin tacizinden kacarken gomlegin arkadan yirtilmasi hikayesi yoktur. Kur’an’da “bir aziz” olarak deginilen karakter Potiphar’in karisi Yusuf’a arzu duyar. Defalarca kez Yusuf’la birlikte olmak istemesine ragmen reddedilmeyi yediremez ve kocasina Yusuf’un kendisine saldirdigini iftira ederek Yusuf’u hapse attirir. Hapiste, gardiyan, Yusuf’a sempati besledigi icin onu rahat ettirmeye calisir ve Firavun’un yardimcilarindan iki kisinin hapse girmesi uzerine Yusuf’u onlarin hizmetkari olarak ayni kogusa koydurur. Yusuf  bu iki yardimcinin ruyalarini tabir eder. Bu yardimcilardan biri daha sonra affedilerek Firavunun yardimciligi gorevine doner. Firavun bir gun gordugu ruyayi anlatir ve kimse tabir edemeyince bu yardimci Yusuf’u hatirlar. (Hatirlarsaniz Kur’an’da zindandaki kisilerin Firavun’un yardimcilari oldugu anlatilmamisti. Bu durumda Firavun’un ruyasini herhangi bir insanin duyup da gidip Yusuf’tan yardim istemesi biraz zorlama bir anlatim oluyordu. Firavun’un gordugu ruya, Kur’an’da anlatilan ruyayla birebir aynidir.) Yardimci, Firavun’a Yusuf’tan bahseder ve Firavun Yusuf’u huzuruna cikartip ruyasini tabir ettirir.  Tabirden etkilenen Firavun, Yusuf’a “Zaphnath-paaneah ” ismini verir ve yonetimde ust kademe bir mevkiye getirir. (Kur’an’da Yusuf’un isminin degistigi de anlatilmaz. Bu bana, abileri isimden de mi suphelenmedi sorusunu sordurtmustur Kur’an okurken. Ama Tevrat gayet acik bir sekilde anlatir hikayeyi.)

Ruyada bahsi gecen kitlik geldiginde Yusuf stoklanan bugdaylari Misirlilara ve disaridan gelen yabancilara satmaktadir. Bugday almaya Misir’a gelen agabeyleriyle karsilasmasi da bu sayede olur. (Yine Kur’an’da bu son derece anlasilmazdir.) Yosef, agabeylerini gorunce tanir son derece sert bir sekilde karsilar onlari. Agabeylerini ajanlikla suclar ve aileleri hakkinda bilgi ister. (Benjamin, yani Bunyamin, Tevrat’a gore de bugday almaya gelen diger on agabeyle birlikte degildir.)  Yosef, bir daha karsilarina cikmamalarini, cikacaklarsa da Bunyamin’i de getirmelerini soyleyerek agabeylerini uc gun hapis yatirip sonra gonderir.

Canaan(Ibrahim de buraya yerlesmistir), yani Yakup ve ogullarinin yasadigi bolgedeki kuraklik devam ettigi icin Yakup ogullarini tekrar Misir’a gondermek zorunda kalir. Mecburen Bunyamin de agabeylerine katilmak zorunda kalir. Bu kez Yusuf agabeylerini iyi agirlar ve misafir eder. Tam agabeyleri donecekken onlari calinan bir kadehle suclar. Judah hepsinin kalarak kole olmalarini onerir. Yusuf, Judah’in bu mutevazi teklifi karsisinda etkilenerek agabeylerine gercek kimligini aciklar, ve ailesini Misir’a getirtmek icin onlara ulasim kolayligi saglar ve hediyeler vererek gonderir. Ailesiyle ortada bir yerde bulusur ve onlari belli kosullari sagladiktan sonra firavunun huzuruna cikartip Misir’da kalmalarini saglar.

Yusuf 110 yasinda kadar yasar ve olmeden once torunlarina ve torunlarinin torunlarina, Misir topraklarindan ayrilirken kendi kemiklerini de alip Shechem’e (su an Filistin’in bir yerlesim yeri olan Salim)  goturmelerini vasiyet eder.

Hristiyanlara goreyse Yusuf (Joseph) guzel ruhlu ve saygi duyulan bir azizdir.

Kategoriler:Dinler
  1. Ocak 21, 2009, 1:35 am

    Allah Razı olsun .

  2. rukiye
    Ekim 15, 2010, 3:11 am

    TEVRAT uzun yıllar sonra onu dinleyen insanlar tarafından yazılmıstır o ayrıntılar yer alıyor muydu bilinmez ama insan a ait cümleler olduğu çol belli akıllarında kalanları yazmışlar ancak KURAN sahabe tarafından Peygambermiz Efendizin vefatından kısa bir süre sonra hafızlar tarafından ve yazılı sayfalar bir araya getirilerek titiz bir çalışmayla iki kapak arasına toplatılmıştır hem de kıssalar insaların ibret alması içindir ve ayrıntılara yer verilmemiştir ben de hz. Yusuf u araştırıyorum ve yazından faydalanacağım ALLAH a emanet.

  3. kaşar
    Mayıs 23, 2011, 8:01 am

    yasamkadin :

    Allah Razı olsun .

  4. amin!
    Eylül 16, 2012, 3:29 pm

    bence yusufun hayatı ünlam işaretli hep. biraz delica düşünürseniz anlarsıınız belki veya banmi yanlış anlıyorum. bakayım anlata bilecekmiyim dalice düşüncemi. yani ifade edebilecek miyim. şimdi yusuf çok uzun zaman mısırda kaldı va amon tapınağında yaşadı oranın ekmeğini suyunu içti orada evlendi çocuklarını orada yetiştirdiorada büyüttü. kendisi o tapınakta baz faliyetlerde bulundu görevler üstlendi bürsürü şeyler. demek istediğim tapınakla baya içli dşılıydı yani anlatamayacağim bürsürü şeyler .yani demek istediğim şudurki amin amen kelimesinin bu üçdinin diline düşmesinin sebebi bence yusuftur ya omanun büyülü güçleri tarafın dan yapldı bugünleri görerek yada yusuf omonu çok mu sevdi. amen amin kelinelerinin kilit anahtarı yusufun takendisidir. ifade edebildimmi acaba düşüncemi. anlatabildimmi demek istediğim. şuan agır ilaçlarımn etkisi var üzerim de yazı yazamıyorum.

  5. emir
    Temmuz 3, 2014, 10:25 pm

    BAĞIRARAK SORUYORUM…. YUSUF DİYE BİR ADAM YAŞAMISSA VE ONUN BİR HİKAYESİ VARSA …O KİŞİ HAKKINDA 2 TANE FİLM ÇEKİLMESİNDEN RAHATSIZ OLUR MUSUN?

    HAKKINDA 2 TANE HİKAYE YAZILMASINDAN RAHATSIZ OLUR MUSUN?

    ONDAN RAHATSIZ OLMUYORSAN BUNDAN NİYE OLUYORSUN?

    KİŞİ VE HİKAYE GERÇEKSE HİKAYELER FARKLI TARZDA YAZILMIŞSA yazarları birbirinden kopya çekmekle suçlar mısın ?

  1. No trackbacks yet.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: