Başlangıç > Dinler > Kur’an’daki Inanilmaz Hatalar – II – Matematik Hatasi

Kur’an’daki Inanilmaz Hatalar – II – Matematik Hatasi


Kur’an’daki Inanilmaz Hatalar Serisinin ikinci yazisinda, Tanri’nin basit bir kesir toplama cikarma isleminde yaptigi hataya deginecegim. Herseyin yaraticisi Tanri hata yapabilir mi? Islam’a gore ve ayni zamanda mantiga gore yapmamali. Peki esi benzeri olmayan, gokten inen mucize kitap Kur’an’da cok net bir matematik hatasi var ve bu yaziyla size bunu ispatlayacagim dersem???

Yasar Nuri Ozturk cevirisiyle “Nisa Suresi, 11. ve 12. ayetleri” soyledir:

11. Allah size çocuklarınızla ilgili olarak şunu öneriyor: Erkek için, iki dişinin payı kadar. İkiden fazla kadın iseler ölenin bıraktığının üçte ikisi onlarındır. Eğer çocuk sadece bir kadınsa, mirasın yarısı onundur. Ölenin çocuğu varsa, geriye bıraktığından ana-babanın her biri için altıda bir hisse olacaktır. Ölenin çocuğu yoksa ve kendisine ana-babası mirasçı olmuşsa bu durumda anasına üçte bir düşer. Eğer kardeşleri varsa, anasının payı, yapacağı vasiyetten ve borcundan arta kalanın altıda biridir. Babalarınız var, oğullarınız var. Siz bunlardan hangisinin yarar bakımından size daha yakın olduğunu bilemezsiniz. Allah’tan gelen bir buyruğu önemseyin. Hiç kuşkusuz Allah herşeyi bilir, tüm hikmetlerin sahibidir.

12. Zevcelerinizin geriye bıraktığının yarısı sizindir, eğer onların çocuğu yoksa. Eğer onların çocuğu varsa, vasiyet ettikleri ve borçları ödendikten sonra geriye bıraktıklarının dörtte biri sizindir. Eğer sizin çocuğunuz yoksa bıraktığınızın dörtte biri zevcelerinizindir. Eğer sizin çocuğunuz varsa bu durumda, yaptığınız vasiyet ve borcunuz ödendikten sonra geriye kalanın sekizde biri zevcelerinizindir. Eğer miras bırakan erkek veya kadının ana-babası ve çocuğu yok da erkek kardeşi veya kız kardeşi varsa, bu kardeşlerden herbirine altıda bir düşer. Kardeşler bundan fazla ise bu takdirde onlar, yapılmış bulunan vasiyet ve borç ödendikten sonra üçte bire ortaktırlar. Kimseye zarar verilmemelidir. Allah’tan bir öneridir bu. Allah Alîm’dir, Halîm’dir.

Islam Hukukunca yukaridaki aciklamalar bir emirdir. Zaten ayette Kur’an’in Tanri’sinin kendisi de belirtmistir ki herseyi kendisi bilir, hikmetlerin sahibidir. Bu durumda miras durumunda gercek bir Musluman yukaridaki hesaplamaya gore hareket etmelidir. Peki bir misal verelim.

Adam olur ve geride karisi, 3 kizi, anne ve babasini mirasci olarak birakir. (Bu durumu ilgilendiren yukaridaki cumleleri ayet icerisinde koyulastirdim ki bu anlasilmasi guc ayetin icerisinde bogulmayasiniz)

Üç kız evlada mirasın 2/3’ü, ana ve babanın her birine 1/6, karısına 1/8 kalacaktır. Bu durumda basit bir toplama bize olenin tum mirasinin yuzde yuzunu, yani 1’i vermelidir degil mi? Deneyelim:

2/3 + 1/6 + 1/6 + 1/8 =? (Paydalari esitleyelim)

16/24 + 4/24 + 4/24 +  3/24 = 27/24 = 1.125

Maalesef, cok aci ama gercek olan sudur ki, ayette net bir sekilde matematik hatasi yapilmistir. Muhammed’in iddiasina gore esi benzeri olmayan Kur’an, ‘miras’ gibi cinayetlere sebep olabilecek kadar onemli bir hususta koydugu kanunda matematik hatasi icermektedir.

Bunca yildir kimse farketmemis mi peki bu hatayi?

Boyle bir hata farkedilmez olur mu hic? Hz. Omer, Halife, Avl yontemiyle bu hatanin ustunu ortmustur. Halen, Islam hukukunda bu yontem kullanilmaktadir. 

Yukarida 24 olarak esitlenen payda 72’ye (3 kat daha buyutulmus hali) yukseltilir. 

48/72 + 12/72 + 12/72 + 9/72 = 81/72

Sonra Omer’in dahiyane bir uydurumasiyla payda da 81’e yukseltilir ki toplam 81/81, yani 1 olsun. 

Boylece yeni oranlar Kur’an’da belirtildigi gibi olmaz ama Omer’in belirttigi gibi olur:

Kur’an’a gore kizlara dusen oran 48/72 (yani 0.667)

Omer’e gore kizlara dusen oran 48/81 (yani 0.593)

Kur’an’a gore anne ve babanin her birine dusen oran 12/72 (yani 0.167)

Omer’e gore anne ve babanin her birine dusen oran 12/81 (yani 0.148)

Kur’an’a gore ese dusen miras orani 9/72 (yani 0.125)

Omer’e gore ese dusen miras orani 9/81 (yani 0.111)

Boyle basit bir hata Kur’an’in insan yazimi oldugunu gosterir mi?

Bunun cevabini size birakiyorum. Kusursuz bir Tanri mi boyle basit bir matematik hatasi yapar, yoksa okuma yazma dahi bilmedigi iddia edilen Muhammed mi? Bu sorunun cevabi sanirim asil sorunun da cevabidir. 

Ben yine de size kararinizda yardimci olabilecek bazi cikarimlarimi listeleyeyim:

1. Tanri matematik hatasi yapmistir

2. Muhammed’e vahyi aktaran Cebrail’in dalginligi sonucu oranlar yanlis aktarilmistir

3. Muhammed vahyi yanlis anlamistir

4. Aslinda oranlar dogrudur ama Kur’an tahrifata ugramistir.

5. Yukaridaki islemlerde bir hata yoktur. Bunlar seytan uydurmasi hurafelerdir… 🙂

Bir sonraki yazimda gorusmek uzere 🙂

 

(Yukaridaki ayetlerin Diyanet Cevirisi de soyledir:

11. Allah size, çocuklarınız (ın alacağı miras) hakkında, erkeğe iki dişinin payı kadarını emreder. (Çocuklar sadece) ikiden fazla kız iseler, (ölenin geriye) bıraktığının üçte ikisi onlarındır.4 Eğer kız bir ise (mirasın) yarısı onundur. Ölenin çocuğu varsa, geriye bıraktığı maldan, ana babasından her birinin altıda bir hissesi vardır. Eğer çocuğu yok da (yalnız) ana babası ona varis oluyorsa, anasına üçte bir düşer. Eğer kardeşleri varsa anasının hissesi altıda birdir. (Bu paylaştırma, ölenin) yapacağı vasiyetten ya da borcundan sonradır. Babalarınız ve oğullarınızdan, hangisinin size daha faydalı olduğunu bilemezsiniz. Bunlar, Allah tarafından farz kılınmıştır. Şüphesiz Allah hakkıyla bilendir, hüküm ve hikmet sahibidir.

12. Eğer çocukları yoksa, karılarınızın geriye bıraktıklarının yarısı sizindir. Eğer çocukları varsa, bıraktıklarının dörtte biri sizindir. (Bu paylaştırma, ölen karılarınızın) yaptıkları vasiyetlerin yerine getirilmesi, yahut borçlarının ödenmesinden sonradır. Eğer sizin çocuğunuz yoksa, bıraktığınızın dörtte biri onlarındır. Eğer çocuğunuz varsa bıraktığınızın sekizde biri onlarındır. (Yine bu paylaştırma) yaptığınız vasiyetin yerine getirilmesinden, yahut borçlarınızın ödenmesinden sonradır. Eğer kendisine varis olunan bir erkek veya bir kadının evladı ve babası olmaz ve bir erkek veya bir kız kardeşi bulunursa ona altıda bir düşer.5 Eğer (kardeşler) birden fazla olurlarsa, üçte birde ortaktırlar. (Bu paylaştırma varislere) zarar vermeksizin6 yapılan vasiyetin yerine getirilmesinden, yahut borcun ödenmesinden sonra yapılır. (Bütün bunlar) Allah’ın emridir. Allah hakkıyla bilendir, halimdir (hemen cezalandırmaz, mühlet verir.)

Kategoriler:Dinler
  1. Abdullah TUNA
    Haziran 8, 2009, 7:41 am

    saygı değer arkadaşım; yazdıklarında bir hata buldum. İslama göre miras dağıtımı kurana göre yapılır ve geriye bişey kalırsa ihtiyacı olanlara verilir. ayetler de diyor ki;”İkiden fazla kadın iseler ölenin bıraktığının üçte ikisi onlarındır.” “Ölenin çocuğu varsa, GERİYE BIRAKTIĞINDAN ana-babanın her biri için altıda bir hisse olacaktır.” “Eğer sizin çocuğunuz varsa bu durumda, YAPTIĞINIZ VASİYET VE BORCUNUZ ÖDENDİKTEN sonra geriye kalanın sekizde biri zevcelerinizindir.” farkındaysan çocuklara düşen ayette büyük harflerle yazdığım iki ifadeden herhangi biri yok ama anne baba ve eşe bırakılanlarla ilgili büyük yazdığım bu iki ifade var yani çocuklara 3 de ikisi bırakılır daha sonra kalan kısmın 1/6 sı anne ve babaya bunu da çıkarıp kalan kısmın 1/8 i eşe bırakılıyor dikkat et mantık hatası yapma benim bir hatam varsa da bana bildirirsen sevinirim…

  2. Haziran 9, 2009, 11:45 am

    Sevgili Abdullah Tuna, yazdiklarimda herhangi bir hata yok. Sizin yorumunuz kulaga hos gelse de bahsettiginiz yontem yerine “avl yontemi” kullanilmaktadir Kur’an’daki hatanin telafisi icin. Ayetteki “geriye biraktigindan” ifadesindeki anlam, olenin, eger varsa, borclarinin odenmesi sonrasi miktardir. Yoksa 3 kiz cocuga mirasin 2/3’unu verip geriye kalan 1/3’un 1/6’si, yani 18’de 1 anne ve babaya, kalan 5/18’lik servetin de 1/8’i ese birakilmiyor. Bahsettiginiz oranlarla bir orneklendirme de yapalim isterseniz:

    Adam ölsün ve biraktiklarinin parasal ederi 1200 YTL olsun. Adamin geride esi, 3 kizi, anne ve babasi mirasci olarak kalsin. Ama adamin bir de 200YTL borcu olsun. Iste “geriye biraktigi” ifadesiyle ortaya cikacak sonuc, 200YTL borc odendikten sonra kalan 1000 YTL’dir.

    Kuranda anlatilan yontemle:
    Üç kız evlada mirasın 2/3′ü yani 666.67 YTL duser.
    Ana ve babanın her birine 1/6 yani 166.67 YTL duser.
    Karısına da 1/8 kalacaktır yani 125.00 YTL.

    1000 YTL’yi Kur’an’daki oranlarla bolusturduk ve yukardaki degerler cikti. Peki bu degerlerin toplamina bakalim:
    666.67 + 166.67 + 166.67 + 125 = 1125 YTL

    Fakirlere dagitacak birsey kalmadi gibi. 125 YTL fazlalik da yazida anlatilan avl yontemiyle “oranlarin degistirilmesi” yani bir nevi Kur’an’in emirlerine karsi gelme yontemiyle yokedilmektedir.

    Sizin yonteminizle:
    Üç kız evlada mirasın 2/3′ü yani 666.67 YTL duser.
    Ana ve babanın her birine kalan miktarin (333.33) 1/6’si duser, yani 55.56 YTL.
    Karısına da kalan miktarin (222.22) 1/8’i kalacaktır, yani 27.78 YTL.
    Bahsettiginiz yontemle kalan da fakirlere dagitilacaksa, fakirlere dusen miktar: 194.43 YTL olmalidir. Adamcagizin karisina yazik olmadi mi sizce de:) Bunca yil esi olun, 3 kiz cocugu dogurun, sonra size kalan mirasin 4 kati adamin yasli ana babasina giderken, 6 kati da fakir fukaraya dagitilsin:)

    Uzgunum ama Kur’an’daki bu ayeti savunmak icin sizin fikriniz benzeri bir cok fikir gelistirilmistir, ama sonuc ortadadir.

    Yorumunuz icin tesekkur ederim.

  3. Temmuz 21, 2009, 3:25 pm

    arkadasim kible degistirilemez,kabe’de yonununu nereye donursen don kabeyi gordugun yer kibledir,ama buralarda kabeye donmen gerekiyo yonunu buda bulundugun yere gore degisiyo,ha bu arada;dunyanin 100/94 YABANCI KOKENLI BILIM ADAMLARI arastirmalarini kutsal kitabimiz kurani kerimden yapiyosa bunun bi sebebi olmali degilmi sence’de,bu teknolojinin nasil ilerledigini saniyosun
    yada neden hala bazi seylerin cozulemdigini saniyosun
    bence bi dusunsen iyi olur,yasar nuri ozturk hocana’da selamlar benden,,,

  4. mikail
    Ağustos 4, 2009, 1:36 pm

    merhaba, Nisa 13. ayetin başlangıcında “Bunlar Allah’ın sınırlarıdır…” diyor. Bu snırları aşmamak üzere miras paylaştırılıyor. Hz. Omer buna dayanarak avl yöntemini kullanıyor. Yani verilen değerlerin birbirlerine göre oranlarını sabit alarak paylaşım yapabilirsin. Eğer verilen değerleri kesin sabit oranlar olarak kabul edersen hatalı sonuç çıkar.
    http://www.ateizmecevap.com/new/index.php?showtopic=3351&pid=41906&mode=threaded&start=

  5. muslim
    Ağustos 14, 2009, 3:20 am

    Kuran’da Matematik Hatası(!) mı, yoksa Ateistlerin Mantık Problemi mi?


    Ziya paşanın dediği gibi: “Sen herkesi kör, alemi sersem mi sanırsın?”
    Kuran’a iman etmeyenin Allah Azze ve Celle’nin kelamını anlamasını beklemiyoruz. lakin iman edenlerin bu gibi şüphelere düşmemesi için açıklayalım:

    Ayette şöyle buyruluyor:
    “Allah size, çocuklarınız hakkında, erkeğe, kadının payının iki misli (miras vermenizi) emreder. (Çocuklar) ikiden fazla kadın iseler, ölünün bıraktığının üçte ikisi onlarındır…” (Nisa 11)
    1- Bu kısımda ikiden fazla kız çocukların varis olması halinde 2/3 hisse alacakları bildirilmiş, lakin böyle bir durumda ana ile babanın her birinin 1/6 hisse alacağı belirtilmemiştir.
    2- Ana ile babanın her birinin 1/6 hisse alması ancak tek çocuk varis olması halinde söz konusu edilmiştir. Lakin böyle bir durumda da tek çocuğun 2/3 hisse alacağı ayette zikredilmemiştir.
    – Yani çocukların 2/3 hisse alması, ana- babanın payının belirtilmediği başka bir miras payı durumunda,
    – Ana babadan her birinin 1/6 hisse alması ise, tek çocuğun varis olduğu ve çocuğun payının belirtilmediği balka bir miras payı durumunda geçerlidir.
    Zira ayetin orjinal lafzında: ”
    وَلِأَبَوَيْهِ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَكَ إِنْ كَانَ لَهُ وَلَدٌ
    mealen: “Ölenin çocuğu varsa, ana-babasından her birinin mirastan altıda bir hissesi vardır” buyrulmuştur.
    Bu tercemede “ölenin çocuğu varsa ifadesi; ölenin tek çocuğu varsa” demektir. Zira ayetin arapça lafzında geçtiği gibi “veled” kelimesi tekil olup, çoğulu: “evlad” gelir.
    İşte bu paylaştırma esnasında yani tek çocuk varis olup, ana babadan her birine altıda bir pay düşmesi durumunda tek çocuğun payı bu ayette zikredilmemiştir.
    Yukarıdaki yazıyı yazan ateist ise, ikiden fazla kız çocuğun varis olması halinde 2/3 hisse almasının zikredilmesini alarak, tek çocuğun varis olduğu vakaya uygulamak istemiş ve yanlış hesabını – haşa – Kurana nisbet etmek istemiştir.
    Allah Azze ve Celle şöyle buyurmuştur:
    “Onlara: “İnsanların iman ettiği gibi siz de iman edin” denildiğinde: “Düşük akıllıların iman ettiği gibi mi iman edelim?” derler. Bilin ki, gerçekten asıl kendileri düşük-akıllılardırlar; ama bilmezler.” (Bakara 13)
    “Şüphesiz Allah, bir sivrisineği de, ondan üstün olanı da, (herhangi bir şeyi) örnek vermekten çekinmez. Böylece iman edenler, kuşkusuz bunun Rablerinden gelen bir gerçek olduğunu bilirler; inkâr edenler ise, “Allah, bu örnekle neyi amaçlamış?” derler. (Oysa Allah,) Bununla birçoğunu saptırır, birçoğunu da hidayete erdirir. Ancak O, fasıklardan başkasını saptırmaz. ” (Bakara 26)

    http://ebumuaz.blogspot.com/2009/07/kuranda-matematik-hatas-m-yoksa.html

  6. ZEUS
    Ekim 11, 2009, 5:29 pm

    Yani simdi bu durumda anne ve babaya mirasdan bir b.k kalmaz diyorsun ?! Ayette soz edilmiyor ya senin dedigin .

  7. ZEUS
    Ekim 11, 2009, 5:47 pm

    Abi senin bu sitedeki avl yontemi havadan birsey sirf 1 olsun diye kendi kafasindan oran veriyor 4 = 16/3= 4/3 diyor kirmizi karede oranlar ayni yaziyor :). Hem yorum yapan islamci kardeslerden biri bu oranlari kabul ediyor digeri hayir ogle digilde tekilde soyle cogulda boyle diyor o yuzden iste zibilyon tane meshebdir nedir ondan vardir . Madem bu kitap biz insanlara geldi anlayacagimiz sekilde yazsaydi ( anlasiliyor diye atlamayin oyle olsaydi herkes kafasina gore anlayip zibilyon tane mesheb kurmazdi ) bari . Birak bizi Ayse Ali Osman dahi nelerin dogru oldugunu anlamadi peygamber olmesiyle alem bir birine girdi bir birlerine savas actilar (sebep ne olursa olsun bari onlar bir birlerine savas acmasaydi ).

  8. burak
    Ekim 22, 2009, 6:42 am

    yani anlamadığım..diyelim ki Hz. Muhammed sizin deyişinizle ( haşa ) muhammed bu kitabı kendi yazdı.vahiy falan da gelmedi..öle kafasından attı tuttu..bu kadar kelimeyi cümleyi bir araya getiren insan, eğer bilgisizse şu basit toplama hatasını mı yapmış şu kitapta? istese hiç girmez o konuya..o zaman inanacakmıydınız?? madem bir insanın bu kitabı kendi yazdığını sçylüyorsunuz hangi mantığa sığar koskoca kitap ı yazan insan kesirli sayıyı toplamayı bilmeden mi yazdırmış..bırakın bu işleri.inanmak istemezseniz inanmazsınız. sizin önünüze kanıt da gelse inanmazsınız.muhammed (sav) in o bölgedeki herkesin ticaret işlerinde başvurduğu insan olduğunu kabul edip,sonra gidip bi kitap yazıp onda da basit kesir hatası yaptığını söylüyorsunuz..bu mu mantık?

  9. Ekim 22, 2009, 9:20 am

    Mesele benim inanip inanmamam degil sevgili Burak. Siz yaziya elestiri getirirken matematik hatasindan bahsedememissiniz bile korkunuzdan… Kesir hatasi var mi, yok mu? Eger yaziyi cesaret edip, mantiginizi da zorlayarak okursaniz, sonucta ben bu ayetleri uydurarak kopyalamadim buraya; kendi gozlerinizle gorursunuz hatayi. Eger hatayi gorup nasil olur der sorgulamaya baslarsaniz diger yazilarimi da okumanizi oneririm, ayni okuyus stiliyle. Eger hatayi gorememe durumundaysaniz bos yere degerli vaktinizi harcamayiniz bu sitede.

    Insanin inanmamasinin sebebi, sizin soylediginiz gibi “inanmak istememesi” degil, inanilacak materyali yetersiz/etkisiz/hatali buldugu icindir. Inanmasinin sebebi de (sizin durumunuz) sadece ve sadece korkudur.(Yukaridaki yorumu yazarken bile korkarak, elleriniz titreyerek, belki onlarca kez tovbe cekerek, hasa diyerek yaziyorsunuz.)

  10. NoName
    Ekim 22, 2009, 1:29 pm

    Sn Janos
    Allah hesap hatası yapmaz o en adil şekilde hüküm verir. Nisa 11 ve 12 ayetinde bahsedilen oranlar mutlak oran değildir nitekim Nisa Suresi 13. ayette yüce Allah şöyle buyuruyor:

    İşte bunlar Allah’ın sınırlarıdır. Kim Allah’a ve onun resulüne itaat ederse Allah onu, altından nehirler akan cennetlere, orada sürekli kalıcılar halinde, sokar. İşte bu, en büyük başarıdır. Kim de Allah’a ve onun resulüne isyan eder, Allah’ın sınırlarını da aşarsa, Allah onu, içinde sürekli kalıcı olarak ateşe sokar. Artık onun için yere batırıcı bir azap vardır.
    Nisa 13. ayeti

    Sınır kelimesinin ne anlama geldiği herkesçe malum. “Aşılmaması gereken bir nokta, bir çit, bir değer”… Yani bu oranlar sadece birer sınır ve asıl olan bu “sınır” değerlerini aşmadan onlara yaklaşmak… Dolayısıyla bu oranların “mutlak” olduğunu iddia etmenin hiçbir temeli yok…

    Şimdi sorun şu: Yukarıdaki ayetlerde geçen “emir” kelimesiyle aşağıdaki ayetlerde geçen “sınır” kelimesi birbiriyle nasıl bağdaşır? Aslında yanıt çok basit: Allah’ın emri olan şey bu sınırlara riayet etmek! Bu sınırlara riayet etmek ise onları aşmamak ve onlara mümkün olduğunca yaklaşmak ile olur. Yani “emrin” ne olduğunu anlamak için önce aşağıdaki ayetlere bakmak ve sonra dönüp “emri” buna göre değerlendirmek gerekiyor. Kısacası Allah’ın emri olan şey mirasçılar arasında ayrım yapmayarak verilen oranları birer “sınır” olarak alıp bunlara uymak! (Ama sonuçta bunların “sınır” olduğunu unutmamak şartıyla!)

    Bu “sınır” olgusunun bu şekilde ifade edilmesinin de bazı sebepleri var: Örneğin 2’den fazla kadın ise 2/3 olarak verilen oran, “en fazla 2/3” ya da “2/3’e kadar” olarak verilebilir ve böylece bunun bir üst limit olduğu açıkça ortaya konabilirdi. Ancak bu durumda neler olacağını tahmin etmek güç değil. Bu tarz bir ifadeden istifade eden birileri mirasçı 3 kıza 2/3 oranında pay vermek yerine 1/10 ya da belki hiç pay vermeyebilirdi. Dolayısıyla Nisa/11 ve 12’de “en fazla 2/3” ya da “2/3’e kadar” tarzında ifadelerin kullanılmaması anlamlıdır.

  11. çağla
    Ekim 23, 2009, 11:33 am

    Ben oturdum iki ayeti inceledim ve sonuca ulaştım. Burada anlatılanlardaki çeviri hatalı veya kasıtlı olarak saptırılmış. 11. ayette ölen bir erkekse onun mirasçılarından bahsediliyor. 12. ayette ise ölen bir kadınsa onun mirası hakkında bölüşümden bahsediliyor. koyu renkle yazılan kısmı da hatalı çeviri. çünkü 1/8 oranında pay alacak olan çocuktur. kadın değil. ayet şöyledir: NİSA 12. Yapacakları vasiyetten ve borçtan sonra eşlerinizin, eğer çocukları yoksa, bıraktıklarının yarısı sizindir. Çocukları varsa bıraktıklarının dörtte biri sizindir. Çocuğunuz yoksa, sizin de, yapacağınız vasiyetten ve borçtan sonra, bıraktığınızın dörtte biri onlarındır (zevcelerinizindir). Çocuğunuz varsa, bıraktığınızın sekizde biri onlarındır. Eğer bir erkek veya kadının, anababası ve çocukları bulunmadığı halde (kelâle şeklinde) malı mirasçılara kalırsa ve bir erkek yahut bir kızkardeşi varsa, her birine altıda bir düşer. Bundan fazla iseler üçte bire ortaktırlar. (Bu taksim) yapılacak vasiyetten ve borçtan sonra, kimse zarara uğramaksızın (yapılacak)tır. Bunlar Allah’tan size vasiyettir. Allah her şeyi hakkıyle bilendir, halîmdir.

  12. Ekim 23, 2009, 12:16 pm

    Oturup arastirma yaptiginiz icin sizi tebrik ederim Cagla Hanim. Aydinlanma, arastirmayla ve sorgulamayla baslar ve siz ilk adimi attiniz. Anlatilanlar konusundaki elestirinizde maalesef sizi duzeltmek durumundayim. Ceviriyi ben yapmadim, Diyanet ve Yasar Nuri cevirilerini yaziya kopyaladim. Yani hata yok, kasitli carpitma hic yok. Hani camur at izi kalsin mantigi guduyorsaniz, yanilirsiniz, merak eden htp://www.diyanet.gov.tr sitesinden ilgili surenin tamamini okuyabilirler. Veya (http://www.kuran.gen.tr/) sitesine giderek Yasar Nuri Ozturk veya baska cevirileri de inceleyebilir, benim yukari kopyaladiklarimla karsilastirabilirsiniz.

    Ayeti yorumlarken de henuz objektif olamadiginiz icin mantik hatasi icerisindesiniz. Oncelikle kucuk bir bilgi vereyim size, Kuran’da ayetler asla kadinlara hitaben yazilmaz. Kadinlar icin bir emir verilecekse yine erkeklere hitaben yazilir ve zevceleriniz, kadinlariniz gibi kelimelerle ozellikle belirtilir kadinlar iletilmesi gereken emirler. Bahsi gecen ayette de (Nisa 12), olenin bir kadinsa onun mirasinin bolusumunden bahsetmiyor sadece. Tekrar okuyun lutfen Diyanet cevirisi asagida:

    Eğer çocukları yoksa, karılarınızın geriye bıraktıklarının yarısı sizindir. Eğer çocukları varsa, bıraktıklarının dörtte biri sizindir. (Bu paylaştırma, ölen karılarınızın) yaptıkları vasiyetlerin yerine getirilmesi, yahut borçlarının ödenmesinden sonradır.
    (Janos: Buraya kadar sizin soylediginiz gibi, karilarinin olumu durumunda erkeklere yonelik)

    Eğer sizin çocuğunuz yoksa, bıraktığınızın dörtte biri onlarındır.
    (Janos: Burada “sizin” derken tabii ki erkeklerden bahsediyor, “onlarindir” ifadesi de cok acik ve net bir sekilde karilari icin kullanilmistir. Zaten olmayan cocuk icin kullanilamaz.)

    Eğer çocuğunuz varsa bıraktığınızın sekizde biri onlarındır.
    (Janos: Cumlenin devaminda da cocugunuz varsa sekizde biri onlarindir diyor ve siz bu ‘onlar’i tutup cocuklar yapiyosunuz. Sonra da beni kasitli olarak ayetleri saptirmakla sucluyorsunuz. Ilk cumleyi tekrar okuyun ve devami olan bu cumleyi okuyun, ve sonra “onlarindir”i nasil cocuklar yapabildiginizi bana aciklamayin, kendinize sorun sadece 🙂

  13. Hasan
    Aralık 5, 2009, 5:58 pm

    Söz konusu ayetlere göre yapılan paylaşımın matematiksel olarak hatalı çıktığını gösteren çözüm yöntemlerinde, tüm mirasçılar bütün mal varlığı (miras) üzerinden, ayetlerde belirtilmiş oranlara göre paylandırılmıştır. Halbuki söz konusu ayetlerde eşin payı çocuk olup olmama durumuna bağlı olarak net bir şekilde belirtilmiştir ve bu payın oranını başka hiç bir mirasçı varlığı etkileyememektedir. Dolayısıyla eşin payı, borçlar ve vasiyet, malvarlığından çıkarıldıktan sonra hesaplanır. Geriye kalanda 3 parçaya bölünerek 2/3’ün çocuklara, 1/3 (iki adet 1/6 olmak üzere) ana-babaya pay edilir. Zaten söz konusu ayetlerde, çocukların ve ana-baba paylarının toplamının bir (1) olduğu açıkça görülmektedir.

  14. Agnostik
    Aralık 6, 2009, 4:21 am

    Neden başka hiç bir mirasçı etkileyememektedir kadınlara düşen mirası, Kuran’ın başka bir yerinde böyle bir şey mi yazıyor.

  15. Emre
    Ocak 5, 2010, 3:16 pm

    Çağlanın yaptıgı yorum dogru, ayiptir soylemesi bu hatayi ilk okul 8. sinif ogrencisinin eline kağit tutuştursanız çözümler. ateist felsefenin en önemli dayanaklarından birisi olan diyalektik / demagoji örneklerinden bir tanesini burada görüyoruz 🙂

  16. Agnostik
    Ocak 6, 2010, 11:37 am

    Ben kaliteli bir liseye gidiyorum. Bu konuyu 15-20 arkadaşıma gösterdim. Bana haksızsın diyemedi hiçbiri.
    Çağlanın yaptığı hataya sanki doğruymuş gibi inanman ve bu konudan dolayı ateist olanlarla dalga geçmen beni daha çok güldürdü. Tipik bir müslüman işte 😀 😀 😀

  17. onemsiz
    Ocak 16, 2010, 9:48 pm

    Sevgili arkadaşlar,sorun hesap hatası ya da mantık hatası değil,benim sorunum normal bir insan olarak Kuran’ı okuyunca ne anlayıp anlamadığım daha da kötüsü ne kadar yanlış anlayacağım)
    Şöyle bir dünya düşünün, 5 km çapında bir göktaşı geldi dünyaya düştü ve medeniyetler yokoldu ama insanlar tek tük kaldı,dünya o kadar kötü bir durumdaki herkes yiyecek peşinde felan böyle 100 yıl geçti ve bilinen her türlü bilgi kayboldu (tarihte böyle olaylar vardır her ne kadar göktaşı olmasada başka sebeplerle)
    komumuza gelince de ….100 yıl sonra birisi Kuranı Kerimi buldu ve okumaya başladı hadislerde yok (hadislerin %90 ı gerçek olmadığından bu daha hayırlı bir durum) şimdi O Kuran’ı bulan kişi okuyunca ne anlayacak ….önemli olan budur ,yukardaki gibi yazıyor ise kafası karışacakmı yoksa mantıklı bir çıkış yolu bulabilecekmi, yani Allah tarafından indirilen bir kitap için zaman mekan kişi sorunu olmamalı…

  18. RAHMAN ve RAHİM olan ALLAH a sıgınırm
    Şubat 14, 2010, 8:08 pm

    “Onlara: “İnsanların iman ettiği gibi siz de iman edin” denildiğinde: “Düşük akıllıların iman ettiği gibi mi iman edelim?” derler. Bilin ki, gerçekten asıl kendileri düşük-akıllılardırlar; ama bilmezler.” (Bakara 13)
    “Şüphesiz Allah, bir sivrisineği de, ondan üstün olanı da, (herhangi bir şeyi) örnek vermekten çekinmez. Böylece iman edenler, kuşkusuz bunun Rablerinden gelen bir gerçek olduğunu bilirler; inkâr edenler ise, “Allah, bu örnekle neyi amaçlamış?” derler. (Oysa Allah,) Bununla birçoğunu saptırır, birçoğunu da hidayete erdirir. Ancak O, fasıklardan başkasını saptırmaz. ” (Bakara 26)

  19. RAHMAN ve RAHİM olan ALLAH a sıgınırm
    Şubat 14, 2010, 8:30 pm

    7-Sana Kitabı indiren O’dur. O’ndan, Kitabın anası (temeli) olan bir kısım ayetler muhkem’dir; diğerleri ise müteşabihtir. Kalplerinde bir kayma olanlar, fitne çıkarmak ve olmadık yorumlarını yapmak için ondan müteşabih olanına uyarlar. Oysa onun tevilini Allah’tan başkası bilmez. İlimde derinleşenler ise: ‘Biz ona inandık, tümü Rabbimizin katındandır’ derler. Temiz akıl sahiplerinden başkası öğüt alıp-düşünmez
    Kuran ı Kerim :(Ali imran 7)

    “ayetttede söz edildigi üzere bize kendinizi anlatmayın çünkü ALLAH kuranda sizlerden bize bahsediyor diger bir degişle bizi size kaşı uyarıyor buda Kuranı Kerimin bir mucizesidir
    size tavsiyem yol yakınken yani ölüm gelip sizi bulmadan ALLAH a teslim olun ve tövbe edin çünkü ALLAH çok bagışlayandır çok merhamet edendir.”

  20. RAHMAN ve RAHİM olan ALLAH a sıgınırm
    Şubat 14, 2010, 8:37 pm

    son bir dip not: agnostik kaliteli bir liseye gittigini söylüyorsun.ama eger dedigin dogruysa yani gittigin lise kaliteli ise inan bana sen oraya yakışmıyorsun çünkü senin kaliten düşük eger bir şey ögrenmek istiyorsan işi erbabına sor
    tabi cesaretin varsa 🙂 🙂 🙂

  21. Emre
    Şubat 15, 2010, 2:31 pm

    arkadaşlar, ayetlere biraz daha dikkatli bakmalıyız.

    üç kızı olduğunu düşünürsek 2/3 ü verilse miras olarak, ardından anne ve babasına miras olarak 1/6’sı verilse, toplam olarak ne olur. tabi ki de 5/6. İşte buradan sonra yanlış anlaşılmalar başlıyor. Dikkat ederseniz, anneye ve babaya ve çocuklara dağıttıktan sonra geriye kalan mirasın 1/8’i karısına veriliyor. Yani anlıyacağınız burada hiçbir işlem hatası yoktur.

    Örnekle açıklayacak olursak. bir adamın 1000 lirası olsun.

    Çocuklara kalan miras; 666,666667
    anne ve babaya kalan miras; 166,666667

    geriye kalan miras 1/6, bunun ne kadar olduğuna bakalım şimdi. hesaplayacak olursak 166.666667 olarak buluruz. işte geriye kalan bu kadar mirasın 1/8’i ölen kişinin eşlerine verilir. geriye kalanıda hayır kurumu gibi yerlere verilir.

  22. Şubat 15, 2010, 6:31 pm

    Sevgili Emre, ayetlere dikkatli bakmaliyiz onerine katiliyorum. Ammmaa… 🙂 Aslinda senin bu fikrini daha once Abdullah Tuna arkadasimiz da dusunmus ve onunla bunu tartismis ve cozume varmistik. Sanirim tum yorumlari okumadigin icin gormemis olacaksin… Yeniden aciklayayim ki akillarda bir soru kalmasin.

    Ayetin bahsi gecen kismina yeniden bakalim:
    – Eğer sizin çocuğunuz varsa bu durumda, yaptığınız vasiyet ve borcunuz ödendikten sonra geriye kalanın sekizde biri zevcelerinizindir. (yasar nuri cevirisi)
    – Eğer çocuğunuz varsa bıraktığınızın sekizde biri onlarındır. (Yine bu paylaştırma) yaptığınız vasiyetin yerine getirilmesinden, yahut borçlarınızın ödenmesinden sonradır. (Diyanet cevirisi)

    Burada “geriye kalan”dan kasit, olenin bir borcu veya yazdigi vasiyeti varsa bunlarin dagitimindan geriye kalandir. Yani senin soyledigin gibi 2/3’u kizlara, 1/6’si ana babaya verilip de geriye kalanin 1/8’i degildir. Ayeti dikkatle okursan kastedilenin bu oldugunu zaten gorursun. Ote yandan, Avl yontemi diye acikladigim yontemin kullanilis nedeni de geriye kalandan kasitin bu oldugu yondedir. Yoksa Islam seriati senin soyledigin yontemi kullanmaz, aynen ayette kullanilan oranlari kullanir ve avl yontemi denilen katsayiyla mirasi bolusturulebilir duruma getirir.

    Hadi senin bahsettigin ornekten devam edelim, hesaplamalarina devam edersen, 1000 lira miras birakan adamin karisina 27 lira kaldigini gorursun bahsettigin paylastirma yontemiyle. Sence de biraz abes degil midir bu oran? Ilerde oldugunde biraktigin mirasin 1000’de 27’sinin karina kalmasi, kalan 973’unse hayir kurumlari dahil diger kisilere paylastirilmasini dogru bulur muydun?

  23. kendini bulan adam
    Şubat 18, 2010, 10:26 am

    ALLAH sizi hidayete erdirsin kardesim araştırmaktan korkmayın önyargılarınızdan uzaklasın tamamen zekanızla hareket edın gercegı o zman grrsünüz. saygılarımla

  24. Mart 1, 2010, 1:05 pm

    Açıklama İslam Ansiklopedisi ‘Avl’ maddesinden:

    Mirasta avl hali yalnız ortak paydanın altı, on iki veya yirmi dört olduğu du­rumlarda gerçekleşebilir; ortak payda­nın iki, üç, dört veya sekiz olması halle­rinde avl söz konusu olmaz.

    Ashâbü’l-fe­râiz’in hepsi mirasta belirli bir hisse sa­hibi oldukları için bazılarının mirastan mahrum bırakılması düşünülemeyeceği gibi, kimin ne ölçüde mahrum bırakıla­cağını tesbit etmek de mümkün değil­dir.

    Böyle bir durumda payların topla­mından elde edilen sayı ortak payda ka­bul edilerek mirasçıların hisse miktarı tesbit edilir. Böylece mirasçıların hiçbiri mirastan mahrum bırakılmamış ve HİSSELERDE ORANTILI BİR AZALTMA yapılmış olur.

    İLK DEFA Hz. Ömer za­manında ortaya çıkmış ve sahabe ile ya­pılan istişare sonunda Abbas b. Abdül-muttalib’in teklifi üzerine bu usul benim­senmiştir.

    Hz. Ömer’in vefatından sonra İbn Abbas, sahabenin ittifak ettiği bu görüşe karşı çıkarak ashâbü’l-ferâizden bazılarının diğerlerine tercih edilmesi gerektiği görüşünü savunmuştur. Ona göre avl durumunda kız, oğlun kızı, ana baba bir veya baba bir kız kardeş gibi ASABElik durumunda, muayyen hisse­leri gayri muayyen hale dönüşen miras­çıların payları azaltılır, diğerlerinin his­selerinde azaltma yapılmaz.

    Dört Sünnî mezhep ile İbâzıyye ve Şia’­dan Zeydiyye, avl konusunda Hz. Ömer’in uygulamasını esas alırken İbn Hazm ve Şia’dan Ca’feriyye İbn Abbas’ın görüşü­nü benimsemiştir.

    SON NOT: Kusura bakmayın ama Kur’an öyle çevirisinden okuyup ve konuyla ilgili hadisleri ve fıkıh birikimi es geçip kafamızdan miras hükümleri çıkarılacak kadar basit bir metin değil… 1400 yıllık bir fıkıh mirası söz konusu, bilimsel uzmanlık alanlarına saygı gösterelim…

    Ortada hiç bir problem göremiyorum. Miras konusu fıkhın en zor konusu kabul edilir o yüzden herkesin kavraması da beklenmez… Bırakın ateistler Turan Dursun’dan öğrendiklerini temcit pilavı gibi tekrarlasınlar. Bir müftü iken vaktiyle ahir ömründe ateist olmasaydı, ateistlerin ellerinde hiçbir malzeme de olmayacaktı… 🙂 Allah kimseyi saptırmasın…

    Selamlar

  25. pardalyan
    Mart 3, 2010, 11:54 am

    şimmmddiiii… canım kardeşlerim. özellikle abdullah kardeşim. allah bana kitap indirdiyse (ki bence indirmedi) ben onu öööle okumayacam mı? naapcam peki? hocalar ne derse o ha? peki hocalarıda mı allah indirmiş? yook onlar insan di mi?eee bana niye salak muamelesi yapıyosun? allah o kitabı okumayın haci hoca ne yazmışsa ona inanın mı demiş… hayır. okuyun demiş. hatta ilk emir “oku”… eeee… matematiğe uymuyo abicim… yazmış adam işte uydurmuş. bunun için saçma sapan bi sürü ilim(!!!) uydurmuş bazıları da… sonra başkaları da onlara bakarak başka şeyler uydurmuş. avl ne ya? uyduruğun uymadığı yerde uydurulması… ben size ne diyim ya…

  26. yunus
    Mart 7, 2010, 4:07 pm

    (cevap arayanlara)

    Nisa suresi miras ayetleri:Bismillah

    11 – Allah size evlatlarınızın miras taksimini şöyle emrediyor: çocuklarınızda, erkeğe iki kadın payı kadar, eğer hepsi kadın olmak üzere ikiden de fazla iseler, bunlara mirasın üçte ikisi ve eğer bir tek kadın ise o zaman ona malın yarısı vardır. eğer ölen, ana ve baba ile birlikte çocuklar da bırakmışsa ana babanın her birine ölenin terekesinden altıda bir; şâyet ölenin çocuğu yok da, mirasçı olarak ana ve babası kalmışsa, ananın payı üçte birdir. eğer ölenin kardeşleri varsa terekenin altıda biri ananındır. bu paylar, ölenin borçları ödenip, vasiyeti de yerine getirildikten sonra hak sahiplerine verilir. baba ve çocuklardan, hangisinin size fayda bakımından daha yakın olduğunu, siz bilmezsiniz. bütün bunlar allah tarafından farz kılınmıştır. şüphesiz allah alîmdir, hakîmdir.

    12 – Eğer hanımlarınızın çocukları yoksa, bıraktıkları mirasın yarısı sizindir. şâyet bir çocukları varsa o zaman mirasın dörtte biri sizindir. bu paylar, ölenin vasiyeti yerine getirildikten ve varsa, borcu ödendikten sonra verilir. eğer siz çocuk bırakmadan ölürseniz, geriye bıraktığınız mirasın dörtte biri hanımlarınızındır. şâyet çocuklarınız varsa o zaman bıraktığınız mirasın sekizde biri hanımlarınızındır. bu paylar, yaptığınız vasiyetler yerine getirilip ve varsa borcunuz ödendikten sonra verilir. eğer ölen bir erkek veya kadının çocuğu ve babası bulunmadığı halde kelâle olarak (yan koldan) mirasına konuluyor ve kendisinin bir erkek veya kızkardeşi bulunuyorsa, bunlardan herbirinin miras payı terekenin altıda biridir. eğer mevcut olan kardeşler bundan daha çok iseler, bu takdirde kardeşler mirasın üçte birini zarara uğratılmaksızın aralarında eşit olarak taksim ederler. bu paylar ölenin vasiyeti yerine getirilip ve varsa borcu ödendikten sonra verilir. bunlar, allah tarafından bir emirdir. allah her şeyi bilen ve yarattıklarına çok yumuşak davranandır.

    “Bu şekilde başlangıçta miras, çocuklar ile, çocuklar içinde erkek ile başlamış ve bununla velâyet ilişkisinin diğer ilişkilerden kuvvetli bulunduğu anlatılmıştır. demek ki, en fazla payı çocuklar, çocuklar içinde de erkek çocuklar alacaktır.”

    Yani oğlan çocuk, yanında başka bir mirasçı bulunmazsa mirasın hepsini alabilecektir. Ancak tek kız çocuk varsa yarısını alabilir.(BAKINIZ BURADA TEK KIZ ÇOCUK YARISINI ALIYOR.DİĞER YARISI NE OLUYOR DERSENİZ AYETLERDE GÖREMEDİĞİMİZ YERLERİ PEYGAMBER (SAV) E SÜNNETTE YOKSA ALİMLERİN İCTİHADLARINA BAKARIZ.NİTEKİM ÇEŞİTLİ İCTİHADLAR VAR.ŞİMDİ BURDA HESAP HATASI MI VAR ELBETTE HAYIR SADECE AYETİ BÜTÜN DÜŞÜNMEK GEREKİYOR KİMİSİ KALAN BABA TARAFINDAN AKRABAYA VERİLİR DEMİŞ KİMİSİ HAZİNEYE KALIR DEMİŞ KİMİSİ KİMSE YOKSA KALAN YARISINI DA O ALIR DEMİŞ VS.

    İkiden fazla iseler 2/3 ünü alabilirler ki YUKARIDA KULLANILAN ORANLARDAN BIRISI. (DIKKAT EDELIM BURADAKI 2/3 ORANINDAN BAHSEDILIRKEN SADECE KIZ ÇOCUKLARININ OLDUĞU ERKEK ÇOCUĞUN OLMADIĞI VE MİRASÇILARIN SADECE BUNLAR OLDUĞU ŞARTIYLA VERİLMİŞ ORANDIR Kİ NİTEKİM ANNE BABA BİLE DAHA SONRADAN BAHSE GİRMİŞTİR) yani anne-baba yoksa kalan 1/3 ne olucak o zaman diye sormuyor musunuz? Yukarıda söylediklerimizin aynısını söylemeyelim. Burada ya sadece iki kız varsa sorusu akla gelebilir daha doğrusu yukarıdaki entry kafasında düşünen insanların aklına gelecektir. Ancak ifade “eğer bir tek kadın ise o zaman ona malın yarısı vardır” şeklinde tamamlandığı için ilk kısmının iki veya daha fazla olursa şartı için açıklandığını anlamak kolaylaşıyor. Bu kısım sadece mirasçı çocukların bulunması durumuyla ilgili olduğunu görebiliriz.

    “eğer ölen, ana ve baba ile birlikte çocuklar bırakmışsa” ifadesiyle diğer durumun anlatılmaya başlandığını görüyoruz. Yani hem çocuklar hem ana ve/veya baba mevcut. O zaman önce anne ve babaya 1/6 şar pay verilir sonra kalan çocuklar arasında yukarıdaki pay dağıtma işlemi uygulanır. Yani mesela 1/6 anaya, 1/6 babaya verildi. Geriye kalan miktar, geride 1 erkek çocuk var hepsini alır. Hem erkek hem kız çocuk var erkek çocuklar kız çocukların iki katını alacak şekilde dağıtılır. 2 veya daha fazla kız çocuk kalmışsa zaten geriye 2/3 kaldığından tamamını alırlar.(TEKRAR DİKKAT EDELİM 2/3 ORANININ YUKARIDA ANNE BABA BAHSİNE GİRİLMEDİĞİ İÇİN SADECE ONUN İÇİN DÜŞÜNÜLMESİ GEREKTİĞİNİ BELİRTTİK, BURADA ANNE VE BABA VARKEN DE BU ORANIN GEÇERLİ OLDUĞUNU GÖREBİLİYORUZ NİTEKİM AZ ÖNCE SÖYLEDİĞİMİZ GİBİ KIZ EVLATLARA 2/3 KALDIĞINI BELİRTTİK . Fakat 1 soru daha anne veya babadan sadece biri varsa, diğer 1/6 ne olcak görüldüğü gibi böyle sorular iman edenlerin imanınını inkar edenlerin inkarını artırır Allah muhafaza Allah imanımızı sabit kılsın.Tekrar yukarıda ilk yaptığım açıklamayı yapmayayım devam edelim). 1 kız çocuğu kalmışsa yarısını yani 3/6 sını alır ana baba da 1/6 şar alırsa 1/6 artıyor gördüğünüz gibi tekrar tekrar aynı bahse giriyoruz tekrar edelim ayette anlayamadıklarımızı Peygamber SAV e onda da bulamazsak sahabelerine ve ictihadlara bakarak uygularız dikkatinizi çekmek isterim uygulamak için bu ihtiyaç içine giriyoruz. Matematik ispatlar mantığıyla bakmak Kuran ı Kerimin çok soru soranlar hakkındaki kıssalarından bihaber olmakla açıklanabilir. Nasıl olsun , şöyle olursa ne olur ,böyle olsaydı nası yapmamız gerekirdi, ya böyle olursa. gibi bir insanın bir şeyi yapmak ihtiyacıyla doğan sorular değil yapmamak için yol aramasıdır. Herneyse konuya dönelim. Onu da baba alır diyor elmalılı aşağıdaki çocuğu olmayan mirasçı örneğinden erkeklik hakkına dayanarak tabi BUNU AVLIYE VE REDDİYE İLE PAYLAŞTIRMA DA BİR İCTİHAD sahabelerin böyle yaptığını anlatıyorlar bazı fıkıh yazılarında , VEYA HAZİNEYE KALIR FİKRİ DE BİR İCTİHADDIR.

    “şayet ölenin çocuğu yok da mirasçı olarak ana ve babası kalmışsa” kısmında ana 1/3 pay alır. Burada babanın ne alacağı söylenmiyor ÇÜNKÜ 2 MİRASÇI VAR VE BIRI BELİRTİLMİŞSE DİĞERİ BULUNABİLİR. (tekrar araya giriyorum bakınız annenin aldığı pay değişti demek 1/6 hesabına uyarsak yanlışlığa düşmüş oluruz zira oranların değişmesi ile durumlara açıklık getiriliyor)O da 2/3 yani annenin aldığı payın 2 katıdır .Bir önceki kısımda arta kalanın neden baba tarafından alındığını buradan gitmiş bazı alimler. Bu konunun hikmetine şöyle açıklık getirilmiş tefsirde. Anne ve babaya 1/6 şar pay verilmesi yani toplamda 2/6=1/3 pay verilmesi ,çocukların yanında ana babanın beraber durumu; erkek evlat karşısında kız evladın durumu gibi değerlendirilmesidir yani bu durumda NASIL ERKEK EVLADA 2 KIZA 1 PAY DÜŞÜYORSA;; ÇOCUKLARA TOPLAM 2 ANNE-BABAYA DA 1 PAY DÜŞÜYOR YANİ TOPLAM 1/3 VE ERKEKLİK HAKKINI ÇOCUKLAR KULLANDIĞINDAN çocuklar erkeklik hakkını ve vasfını üzerinde bulundurduklarından anne ve baba arasında erkeklik bahsinden kaynaklanan 2 ye 1 pay düşmesi durumu gerçekleşmeyip ikisine de 1/6 şar pay düşüyor. Ancak erkek çocuk bulunmaz ise erkeklik hakkını baba gerçekleştireceği için kız çocukların haklarını almalarından sonra kalan miktar babaya kalır diyor böylece.

    “eğer ölenin kardeşleri varsa” annenin 1/3 lük payı yarıya düşüyor ve 1/6 oluyor.Düşen 1/6 lık kısmı kardeşlere kalıyor.

    “12. ayette kadın vefat ederse eşinin mirasının yarısını alabileceğini çocukları varsa 1/4 ünü alabileceğini ;erkek vefat ederse de 1/4 ü hanımlarının ama çocuklar varsa 1/8 inin hanımlarının olduğunu anlıyoruz.

    BURADA BAHSİMİZE DÖNEBİLİRİZ. ENTRY DE SÖYLENDİĞİ GİBİ ADAM ÖLMESİN DE HANIM VEFAT ETSİN DİYELİM. ÜÇ KIZLA, ANA VE BABASI VARİS OLSUN. OZAMAN DA 2/3+1/6+1/6+1/4 OLACAK NASIL ENTRY DE 1/8 LİK 0.125 LİK KISIM FAZLA GÖZÜKÜYORSA BURADA DA 1/4 LÜK 0.250 LİK KISIM FAZLA GİBİ GÖZÜKECEK YANİ 1,250 OLACAK. ALLAH ALLAH HESABA BAKAR MISIN EY DİN KARDEŞİM. YÜCE KURANA İFTİRA ATACAK BİR YOL ARAMAKTAN BAŞKA BİR ŞEY DEĞİL DE NEDİR BU.

    AMA İZAN SAHİBİ İNSAN 2/3+1/6+1/6 LIK KISMIN 3 KIZ ÇOCUĞU BİR ANA VE BİR BABA İÇİN VERİLEN HESAP OLDUĞUNU
    HANIMIN ALACAĞI 1/4 YADA ÇOCUKLAR VARSA 1/8 LİK YADA HANIM VEFAT EDERSE KOCANIN ALACAĞI 1/2 ÇOCUKLAR VARSA 1/4 LÜK KISIMLARDAN BAHSEDİLİRKEN AYETTE LÜTFEN DİKKAT ANADAN VE BABADAN BAHSEDİLMEDİĞİNİ İYİ FARKEDELİM. ZATEN 11. AYETTE 2/3+1/6+1/6 DİKKAT EDERSEK 1 E EŞİT ÇIKMAKTADIR. ALLAHU TEALA BU AYETTE YANİ İLK AYETTE TAKSİM ŞARTLARINI AÇIKLARKEN ŞÖYLE ŞÖYLE OLURSA DİYEREK ORANLARDA DEĞİŞMEYE GİTMİŞTİR LÜTFEN DİKKAT EDİNİZ. ŞİMDİ 3 KIZ BİR ANA BİR BABA ÖRNEĞİNİ HİÇ ERKEK YADA HANIM EŞ BAHSİ VE ŞARTI GİRMEDEN 2/3+1/6+1/6 ŞEKLİNDE BÖLÜŞTÜREN YÜCE YARADAN ELBETTE EVLİLİKTEN KAYNAKLANAN MİRAS HAKKININ DA BULUNDUĞUNU VE UYGULAMAMIZ GEREKTİĞİNİ AÇIKLARKEN ŞUNU ANLAMAMIZI İRAD EDİYOR “kız çocuklar ana ve baba için bu taksimat yapıldı ve bütün miras ona göre dağıtıldı ancak eğer mirası bırakan evli ise o zaman bu taksimatı uygulayamazsın zira evlendiği kişinin de hakkı var haklarının oranları da belirtiliyor. BÖYLECE BU ORANLARIN YADA İÇLERİNDEKİ HERHANGİ BİR ORANIN DEĞİŞECEĞİNİ DE BELİRTMİŞ OLUYOR (lütfen dikkat örnek olarak sadece anne ve baba varken annenin aldığı 1/3 lük oran kardeşler şartı dahil olursa yarıya yani 1/6 ya düştüğünü verebiliriz bu bir anlatım tarzıdır matematiği kuvvetli insanların edebiyatı ve mantığı kuvvetli olacak diye bir kaide yok elbette. ) ANCAK ANLAYANA VE ONU ANLAMAK VE YAŞAMAK İÇİN OKUYANLARA. ALLAH FERASETİMİZİ ARTIRSIN

    Onda ne bir eksik ne bir fazla vardır. Biraz matematik öğrenenler bir ayetten bir kesri diğer ayetten başka bir kesri alıyor topluyor aradaki kelimeleri formüle yerleştiremiyor ya onun işi rakam toplamak ve neden bire eşit olmuyor bu matematiksel olarak HAŞA yanlış diyebiliyor. Bu nasih mensuh olaylarını bilmeyenlere da çok yapılıyor. Halbuki Allah u teala bazı ayetin hükümlerini bazı ayetlerle kaldırmış veya değiştirmiştir.

    İnşallah açıklarken aşırılıklara kaçmamışızdır. Allah cümlemizi affetsin. Yukarıdaki entry ye de iftira başlığı eklerse hepimiz için daha hayırlı olur sanırım. Yanlışlıklar varsa lütfen düzeltiniz. Vesselam

    not: Elmalılı tefsirinden , fıkhi makalelerden faydalanılmıştır, yukarıda söylendiği gibi bu cevap arayanlara yöneliktir cevabı zaten bulmuş olduklarının düşünenler ise sayıların arasında kelimeleri , kelimelerin arasında da sayıları görmemekte ısrar edenlerdir.

  27. metin karapaça
    Nisan 12, 2010, 3:41 pm

    dinleyin ateist, batılı, materyalist, kaos insanları.çok merak ediyorum. ALLAH yok diye yaşıyor. ve inanların düşüncelerine düşmanlık besliyorsunuz.peki yok olacağını düşünerek yaşamak,nasıl bir duygu hiç olmamış gibi.şu dünyada yapılan yüzbinlerce adaletsizlik,zulüm,insan hakkı nolacak.o daracık beyninle kesire kafa yorursun ey ateist.peki ya öldükten sonra ya hesap varsa diye sormuyormusun .öyle ya.yaşadığın sürece KAİNATIN HAKİMİNE KÜFRETTİN .hiç kendine sormuyormusun .ya varsa.ya öldükten sonra sana çok kötü hayat varsa.KURAN matematik kitabı değil.bahsi geçen ayetler değişen durumlar için rakamlar vermiş.ve değişen durumlar için kesir toplamı 1 olmak zorunda değil.bu şuna benziyor.ekmeğimin 1/2 sini ben yiyeceğim.kardeşim gelirse 1/4 ünü ona vereceğim.annem ve babam gelirse 1/2 sini onlara vereceğim.topluyorum.1,25.:)
    ama hangi durumda tam olarak kime ne kadaraını vereceğimi söylemiyorum.değişen durumlar var.SÜREKLİ BİZ MÜSLÜMANLARI KARA SAKALLI ADAM ÖLDÜREN İNSANLAR OLARAK LANSE EDECEĞİNİZE ORTA ÇAĞDA CADI DİYE YAKTIĞINIZ MİLYONLARCA KADIN İÇİN GÜNAH ÇIKARIN.KENDİ AĞZINLA DİYORSUN .BAK AYETTE KADINLARA MİRASIN NE KADAR ÜZERİNDE VURGU YAPILARAK ANLATILDIĞINA DİKKAT ET.

  28. DAVET
    Nisan 13, 2010, 12:46 am

    SELAM HİDAYETE TABİ OLANLARA:
    SAYIN MÜSLÜMAN KARDEŞLERİM BU ATEİSTLER ALLAH I İNKAR EDİYORLAR.AMA İSLAMIN İÇİN DEKİ BAZI OLAYLARI TARTIŞIYORLAR.BU ATEİSTLER GELSİNLER ALLAH IN İLAHLI ĞINI KABULETSİNLER KABUL ETMEDEN İSLAMIN RUKÜNLERİYLE OĞRAŞMASINLAR.MÜSLÜMAN KARDEŞLERİM BUNLAR HEPSİ BİRER OYUNDUR

  29. Ateist
    Nisan 15, 2010, 9:35 am

    Tamam işte bu olayları tartışmadan önce müslümandım ben ama dinimi biraz sorgulayınca neyin ne olduğunu anladım.
    “Niçin müslüman değilsiniz?” diye soracak olursanız işte bu sitedeki yazılar bu sorunun cevabını verir size. Müslümanlığı tartıştığımız falan yok sadece yanlışlıkları gözünüze sokmaya çalışıyoruz.

  30. ayhan
    Nisan 16, 2010, 6:52 am

    slm nütfen kendinize cekidüzen veriniz yaratıcı hicbirzaman hatayadüşmez siz kendinizi çok akılımı sanınıyorsunuz insanların kafasın karştrıyorsunuz sizingibleri kusurakalma ama sizingibler cok gelp gectiler birşeyi yazarken birbakıp bin düşüneceksiniz akılıdüşüneceksin senin matematigin cokmu dogru siz matematigi sizi yaratan allah tan daha iyimibilyorsun sen tanrımısın kendinize çekidüzen verirseniz iyi olur hicbirzaman kuranı kücümsemeyin

  31. kimseyi kırmak değil derdim
    Mayıs 16, 2010, 4:48 am

    müslümanların diğer insanlardan üstün olma sebebi nedir:
    1) Allah onların kalbine iman koymuştur, diğerlerininkine koymamıştır. Allah dilediğine iman verir dilediğine vermez.
    2) Müslüman Allah’a kulluğu kabul edip her gün 5 kez namaz kılarak bu durumunu kanıtlamaktadır. gerisi teferruattır. Allah bağışlayandır, iman edenin günahlarını bağışlar

  32. shafak
    Mayıs 22, 2010, 11:49 am

    İlgisi yok, biliyorum. Ama size bir matematik örneği de benden olsun:

    3 arkadaş para birleştirip bir radyo almaya gidiyorlar. Radyo 30 lira.
    Hepsi 10’ar lira koyup radyoyu alıp gidiyor. Fakat sonra tezgâhtar
    radyonun indirime girdiğini 25 liraya düştüğünü hatırlıyor ve çırağına 5
    lira verip gidip para üstünü iade etmesini istiyor. Çırak 5 lirayı 3
    kişiye bölüştüremeyeceğini düşünüp 2 lirayı cebine atıyor ve 3 lirayı 3
    kişi arasında bölüştürüyor. Böylece radyoyu 9’ar liraya almış oluyorlar.
    Şimdi:
    9 x 3 = 27
    Çırak da cebine 2 lira attı 27 + 2 = 29
    Peki geri kalan 1 liraya ne oldu.?

    Kolay ama…..

  33. ceraho
    Mayıs 23, 2010, 6:30 am

    Bu ayetlerde verilen oranlardan yola çıkan bazıları kendi akıllarınca enteresan miras paylaşımı senaryoları üreterek İslam’a ve Kuran’a saldırmaktadırlar. Konuyu bir örnekle açıklayalım: “Bir adam ölür ve geride bir anne, bir baba, üç kız evlat ve bir de eş bırakır. Miras nasıl paylaşılacak?”. Bu örneği ortaya atan kişiler çözümü de (!) kendileri verirler: “1/6 + 1/6 + 2/3 + 1/8 = 1,125”. Yani oran 1,0 dan büyük, o halde Kuran’da matematik hatası var!

    Benzer bir duruma ilişkin ilk problem Hz. Ömer zamanında ortaya çıkmış ve sahabeler bu problemi “avliyye” dedikleri bir yöntemle çözmüşlerdir. Bu yöntemin ne olduğunu anlatacak değilim, isteyen internette yöntemle ilgili kaynak bulabilir. Ancak bu yöntem inkârcıları (ve belki de bazı inananları) ikna etmemektedir. Onlara göre bu yöntem bir hileden başka bir şey değildir. Bu yöntem ilk başlarda benim de aklıma pek yatmamış ve ciddi bir şekilde Kuran’dan şüphelenmeme neden olmuştu.

    Aslında problemin kaynağı Kuran’ın bu ayetlerinde verilen oranları “mutlak” oranlar olarak kabul etmekten kaynaklanıyor. Yani örneğin 3 kız kardeş için verilen 2/3 oranı “mutlak” bir oran farz ediliyor. İyi de gerçekten öyle mi? Bu oranlar mutlak oranlar mı, yoksa bir tür “tavan” ya da “taban” değerler mi? Bu oranların “mutlak” olmadığını iddia etsek bile, buna Kuran’dan delil getirmediğimiz takdirde kimseyi ikna edemeyeceğimiz çok açık…

    Bu amaçla öncelikle Nisa/11 ve Nisa/12 ayetlerini incelememiz gerekiyor. Bu ayetlerin sonunda yer alan ifadeler bu açıdan oldukça önemli: “ferıdatem minellah” ve “vesıyyetem minellah”. Sadece 2’şer tane Arapça kelime! Bu ifadelerden yola çıkarak bu oranların mutlak olduğu kesinlikle iddia edilemez. Ancak buna rağmen bazıları örneğin A. Yusuf Ali İngilizce mealinde “bu sabit oranlar Allah tarafından emredilmiş/belirlenmiştir” şeklinde bir çeviri yapmış. Bu 2 kelimenin neresinde “sabit oranlar” lafzını gördü bilmiyorum, ona sormak lazım! Örneğin M.H. Shakir “ferıdatem minellah” ifadesini “bu Allah’tan bir buyruk/düzenlemedir” şeklinde çevirmekle yetinmiş. Yukarıya aldığım Nisa/11-12’nin Türkçe çevirileri ise Y. Nuri Öztürk’e aittir. Bu ifadelerle ilgili bir diğer nokta da şu: Her 2 ifade de verilen oranlardan hemen sonra gelmiyor. İlk ayette araya “Babalarınız var, oğullarınız var …” diye başlayan 2 cümle giriyor, ikincisinde ise arada “Kimseye zarar verilmemelidir” şeklinde bir ifade mevcut. Şu halde “Allah’tan bir buyruk” ya da “Allah’tan bir görev” olan şey nedir? Bu oranları sabit kabul edip aynen uygulamak mı? Babalar ve oğullar ve diğer mirasçılar arasında ayırım yapmayıp adaletli bir dağılım yapılmasına izin vermek mi? Bence ikincisi! Aslında bu “emrin” ne olduğunu anlamak için bu ayetlerin devamına bakmak gerekiyor.

    Kuran’da bu oranların “sabit” ya da “mutlak” olmadığına dair delil hemen bu ayetlerin devamında mevcut… Surenin 13 ve 14. ayetleri aynen şöyle:

    Nisa / 13-14
    İşte bunlar Allah’ın sınırlarıdır. Kim Allah’a ve onun resulüne itaat ederse Allah onu, altından nehirler akan cennetlere, orada sürekli kalıcılar halinde, sokar. İşte bu, en büyük başarıdır. Kim de Allah’a ve onun resulüne isyan eder, Allah’ın sınırlarını da aşarsa, Allah onu, içinde sürekli kalıcı olarak ateşe sokar. Artık onun için yere batırıcı bir azap vardır.

    Sınır kelimesinin ne anlama geldiği herkesçe malum. “Aşılmaması gereken bir nokta, bir çit, bir değer”… Yani bu oranlar sadece birer sınır ve asıl olan bu “sınır” değerlerini aşmadan onlara yaklaşmak… Dolayısıyla bu oranların “mutlak” olduğunu iddia etmenin hiçbir temeli yok…

    Şimdi sorun şu: Yukarıdaki ayetlerde geçen “emir” kelimesiyle aşağıdaki ayetlerde geçen “sınır” kelimesi birbiriyle nasıl bağdaşır? Aslında yanıt çok basit: Allah’ın emri olan şey bu sınırlara riayet etmek! Bu sınırlara riayet etmek ise onları aşmamak ve onlara mümkün olduğunca yaklaşmak ile olur. Yani “emrin” ne olduğunu anlamak için önce aşağıdaki ayetlere bakmak ve sonra dönüp “emri” buna göre değerlendirmek gerekiyor. Kısacası Allah’ın emri olan şey mirasçılar arasında ayrım yapmayarak verilen oranları birer “sınır” olarak alıp bunlara uymak! (Ama sonuçta bunların “sınır” olduğunu unutmamak şartıyla!)

    Bu “sınır” olgusunun bu şekilde ifade edilmesinin de bazı sebepleri var: Örneğin 2’den fazla kadın ise 2/3 olarak verilen oran, “en fazla 2/3” ya da “2/3’e kadar” olarak verilebilir ve böylece bunun bir üst limit olduğu açıkça ortaya konabilirdi. Ancak bu durumda neler olacağını tahmin etmek güç değil. Bu tarz bir ifadeden istifade eden birileri mirasçı 3 kıza 2/3 oranında pay vermek yerine 1/10 ya da belki hiç pay vermeyebilirdi. Dolayısıyla Nisa/11 ve 12’de “en fazla 2/3” ya da “2/3’e kadar” tarzında ifadelerin kullanılmaması anlamlıdır.

    O halde asıl olan bu oranlara mümkün olduğunca uymaya ve yaklaşmaya (!) çalışmaktır. Ancak sonuçta bunlar bir “sınırdır”. Yani mutlak oranlar değildir. Matematikteki limit kavramının buna çok benzer olduğunu bilenler bilirler. Bilmeyenler bilenlerden sorsun öğrensin!

    Bu “sınır” kavramına başka ayetlerde de rastlıyoruz. Örneğin oruçla ilgili bir ayet olan Bakara/187’de de bazı sınırlar konuyor:

    Oruç günlerinin gecesi kadınlarınızla ilişkide bulunmanız size helal edildi. Onlar sizin için bir giysi, siz de onlar için bir giysi durumundasınız. Allah nefsinize güvenemeyeceğinizi bildiği için tevbenizi kabul etti ve sizi bağışladı. Şimdi onlarla ilişkide bulunun, Allah’ın sizler için yazdığını isteyin ve fecrin beyaz ipliği siyah iplikten sizce seçilinceye kadar yiyin, için, sonra da ertesi geceye kadar orucu tam tutun. Bununla birlikte siz, mescitlerde itikaf halinde iken onlarla ilişkide bulunmayın. Bunlar, Allah’ın sınırlarıdır; sakın onlara yaklaşmayın! Allah böylece, sakınıp korunsunlar diye insanlara ayetlerini iyice açıklıyor

    Yukarıdaki ayette yiyip içme için ve cinsel ilişki için bazı sınırlar konulmuş. Bu ayette yiyip içmeyle ilgili sınırın “kadar” denilerek verildiğine dikkat edin. Çünkü burada “kadar” ifadesinin kullanılmasının miras ayetlerinde olduğu gibi bir risk oluşturmadığı açık…

    Bir başka ilginç nokta da Nisa suresi ayet 14 ile yukarıdaki Bakara/187’yi karşılaştırınca ortaya çıkıyor. Bakara187’de Allah’ın sınırlarına “yaklaşılmaması” emrediliyor. Oysa Nisa/14’te “aşılmaması”. Eğer Nisa/14’te de “yaklaşmayın” denseydi benim yaptığım tüm bu yorumlar geçersiz olurdu! Hele hele matematikteki limit kavramı ile kurduğumuz benzerlik tamamen geçersiz hale gelirdi. Ne dersiniz? Neden burada “yaklaşmayın” denmiyor da “aşmayın” deniyor? Şans mı? Hiç sanmam!

    Ne ilginçtir ki mirasla ilgili ayetler bize bu oranların “mutlak” olmadığı çıkarımını yaptırabilecek şekilde devam ediyor. Tabii bir inkârcıyı bu bile ikna etmeye yetmez. O bunu kelime oyunu olarak görecektir. Kuran’ın bu çıkarımı yapabilmemize imkân vermesini ise ya hiç değerlendirmeyecek ya da sadece “şans” olarak değerlendirecektir. Bunun farkındayız. Ama önemli olan bizim huzur bulmamız…

    Bu “sınır” çıkarımı aynı zamanda Hz. Ömer zamanında yapılan “avliyye” uygulamasının da son derece yerinde ve makul bir yöntem olduğunu göstermektedir. Çünkü her ne kadar Kuran’da verilen oranlar bire bir elde edilmese de, konulan “sınır”lar asla aşılmamaktadır. Avliyye uygulamasında mirasçılar Kuran’da verilen oranlardan daha düşük bir pay almakta ve Kuran’ın “sınırları” bir tür “tavan (üst limit)” görevi yapmaktadır ve “sınır” (aşağıdan yukarıya) aşılmamaktadır.

    Reddiyye ise bunun tam tersi durumlarda uygulanan bir yöntemdir. Yani mirasçıların Kuran’da verilen paylarının toplamı 1,0 dan daha düşük çıkmaktadır. Bu durumda da mirastan artan kısım yine mirasçılara Kuran’daki payları ölçüsünde bölüştürülmektedir.

    Reddiyye işlemindeki paylaşım oranlarına itiraz etmek için sadece mantıkla düşünme hastalığına yakalanmış olmak ve sağduyudan yoksun olmak gerekir. İçimize sinmese de biz yine de böyleleri için de bir açıklama yapalım: Reddiyye işleminde Kuran’da verilen “sınır”lar bir tür “taban (alt limit)” görevi yapmaktadır. Sonuçta da “sınır”lar aşılmamakta (bu defa sınır yukarıdan aşağıya!), kimsenin hakkına tecavüz edilmemektedir.

    Meseleyi bir Kuran ayetiyle noktalamak istiyorum:

    Bakara / 26
    Allah bir sivrisineği, hatta üstündekini örnek vermekten sıkılmaz. İman edenler bunun Rablerinden bir gerçek olduğunu bilirler. Kafirler ise: “Allah böyle bir örnek ile ne demek istemiş?” derler. Evet! Allah onunla bir çoğunu da şaşırtır, yine onunla bir çoğunu yola getirir. Onunla ancak fasıkları şaşırtır.

  34. ceraho
    Mayıs 23, 2010, 6:37 am

    Kur’anda matematik hatası iddialarına cevap

    2/3 veya 9/17, 1, … bunlar rakamlardır

    Mirasın 2/3’ü dendiğinde burada sonuç 2 olabilir, 40 olabilir,… olabilirde olabilir.
    Neden? Çünkü buna göre ancak tahmin edilebilir, hesap yapılamaz!
    Miras burada sadece sosyal hayattaki bir şeyi ifade ederde ondan. Yani sözel ifade…
    Başka bir deyişle, matematiksel bir anlamı yoktur…
    Yani;
    Miras 2/3+1/6+1/6+1/8 pay edilecek. Payı burada anlarızda bu matematiksel birşey ifade etmez. Bu muallakta (havada) bir ifadedir. Bunun matematiksel bir anlam kazanması ve işlem yapılabilmesi için mirasın sayı ile ifade edilmesine ihtiyaç vardır.
    Mesela burada verilen örnekteki 120;
    120 x 2/3 = 80 çocuklara
    120 x 1/6 = 20 anneye
    120 x 1/6 = 20 babaya
    ——————————
    toplam = 120 Görüldüğü gibi mirastan eşe hiç para kalmadı.

    Eğer eş de almış olsa;
    120 x 1/8 = 15 Eşe düşen pay
    —————————-
    Toplam = 135 olacaktı.

    Bu basit cebir işlemi burada fazlaca basite alınmış.
    Herkese haksızlık yapılmış.
    Hatayı Kur’an değil hesap yapmaya çalışan yapmış!!!

    Yüzde hesabında;
    Miras 120, Satılmış’ın hissesi %20 dense başka. Burada matematiksel dayanak yeri (%) yüzde. Yani 100 diye bir rakamdan yola çıkılır.
    100’de 20 ise 120’de kaç denir hesaplanır…

    Kesir hesabında ise;
    2/3+1/6+1/6+1/8 dendiğinde burada ancak payda eşitlersin.
    Hesap yapabilmek için
    MİRAS rakamsal olarak işleme dahil edilmek zorunda. Bu örnekte
    27/24=MİRAS
    MİRAS nekadar? 120 ( kg, TL, vs.)

    2/3+1/6+1/6+1/8=120
    27/24=120
    24 x 120 / 27 olur

    Burada sonuç

    106,67’dir

    Paylaşıma gelince;

    2/3 x 106,67 = 71,11
    1/6 x 106,67 = 17,78
    1/6 x 106,67 = 17,78
    1/8 x 106,67 = 13,33
    ===============
    120,00

    Görüldüğü gibi Kur’an da hata yoktur!!!

  35. shafak
    Mayıs 24, 2010, 2:07 am

    Janos, sana dediğim bu işte, arapçayı iyi bilmek gerikiyor-dediğim bu işte. Onun-şunun çevirisine kafa yormak yerine kendin usulünce bilirsen, bazı şeyleri daha net görüp anlaya bilirsin. Maya dilini bilmediğin sürece sana “şurda bu yazılmıştır” yuttura bileceğim bir çok şey olabilir mesela. E bunu da öyle düşün :)…

  36. Mayıs 24, 2010, 2:41 am

    Etkileyici biseyler mi yaziyo yukarida Shafak? Hay el ilah mustehakimi versin, okumadan onaylayiverdim… Benim bu basliga yazacak daha fazla yorumum veya aciklamam yok Shafak. Yeteri kadar irdeledik bu konuyu, anlayan zaten hemen anladi, anla(ya)mayan, anlamamakta direnenler icinse benim yapabilecegim bir sey yok.

  37. Bir Dost
    Mayıs 24, 2010, 3:09 pm

    Ceraho, guzel kardesim:

    Diyelim ki Nisa 13/14’teki sinir yaklasimin dogru olsun. Matematikteki limit kuramindan filan bahsetmissin demek ki olaya hakimsin.

    Baba cocuklara mirasinin tam olarak 2/3 unu, yani 80 lira, yani sinir degerini birakmak istiyor. Baba bunu yapabilir mi yapamaz mi, Kuran bu konuda ne diyor acaba? Ben bu isteginin yapilip yapilmayacagina dair pek bir sey bulamadim da.

    Peki yapabiliyorsa daha az miras alacak olan diger mirascilar “onun istegi Allah’in kelamindan ustun mu” deyip senin hesabi gostermezler mi?

    Peki yapamiyorsa o zaman cocuklarina sinir miktarini nasil birakabilir? Sinir miktarini birakamayacaksa senin teori nasil dogru olacak?

    Hesaplama yapsak nasil hesaplayacagiz kalan mirastan 80’i cikarip cocuklari yokmus gibi mi oranlayacagiz? Kuran bu konuda ne diyor? Eger ayetlerden referans gostererek aciklayamiyorsan hic zahmet etme.

    Yok “her durum icin ayet indirilmesini dusunemezsin” diyorsan “insan yapimi kurallar bile bir seyi acikladi mi tam aciklamaya calisir, ilahi guc bir seyi aciklamaya baslayacak ve yarim mi kalacak?” derim.

    Merakla bekliyorum, kal saglicakla…

  38. Haziran 9, 2010, 6:37 pm

    Kuranı KErim bilmeyen arapçasını bilmeyen, tercümesini bilmeyen herkes susssun.bilmediğiniz yere kitanımızı yorumlamayın.bunu buraya kim yazdıysa hiçbirşeyden anlamıyor.boşu boşuna günaha girmeyin

  39. Ateist
    Haziran 10, 2010, 7:26 am

    O zaman arap olmayan müslüman olmaya kalkışmasın.

  40. Haziran 10, 2010, 11:21 am

    Araplar da anlamiyor bunlara gore Ateist. Oyle bir kitap ki, anlayan beri gelsin 🙂 Apacik dese de kendine, hic bir hikayeyi dogru duzgun anlatamayan, olaylari ve kisileri (orijini Tevrat serisine gore) birbirine karistiran, kural koyup sonra kaldiran, yanlis kurallar koyan, yukaridaki fanatik Musluman’in bile uygulamayacagi kadar kotu kurallar koyan (4 kari al, gerekirse dordunu de dov, azginlik yaparsa anan baban bile olsa oldur, vb.) ve hepsinin otesinde, tarih olmus bir lehceyle yazilmis bir kitap. Muslumanlar da hala bu kitabi “mucize, evrensel” gibi geyiklerle korusunlar…

  41. Ateist
    Haziran 11, 2010, 3:46 pm

    Kuranda geçen SÖZDE bilimsel şeyleri bulan kişiye hiç kuranı anlamış mı anlamamış mı diye bakılmaz. Ama gerçekten de Kuran’daki hataları bulan bizler, nedense hiç bir zaman Kuran’ı anlayabilmiş olamayız.

  42. HUSEYIN
    Kasım 24, 2010, 1:54 pm

    SIZ ALLAH’IN HATA YAPTIGINI DUSUNUYORSANIZ ”ALLAH HERSEYIN EN IYISINI BILIR VE YAPAR” sozu size ne yi ifade ediyor

  43. DTemplar
    Kasım 26, 2010, 12:16 pm

    Koca bir yalanı ifade ediyor başka neyi ifade edebilirki…

  44. Müslim
    Kasım 27, 2010, 5:52 pm

    janos herhalde ceraho kardeşimizin denklemini görmedin bi bak istersen.

  45. Cevher
    Aralık 16, 2010, 6:40 am

    Miras Hukuku ile ilgili soruyu soran kişiye basit bir matematiksel hatırlatma:
    Pay adı üstünde payları gösterir.
    Payda ise payları belirleme sabitidir. Payda bütünün paylara bölüşümü değildir.
    2/3= 16/24
    1/6= 4/24
    1/6= 4/24
    1/8= 3/24
    – – – –
    27/24
    Bir pay = 120/27 = 4,44…
    Çocukların payı= 16X4,44= 71,11
    Annenin payı= 4X4,44= 17,78
    Babanın payı= 4X4,44= 17,78
    Eşin payı= 3X4,44= 13,33
    ——-
    120

  46. egrtess
    Aralık 27, 2010, 6:06 pm

    aklı başında bu kadar insanın tartışması,üstelik matematik hakkında.yani 2 kere 2 dört ederin tartışması ne kadar mantıklı.şimdi önce bunlara kafa yoracaksınız,sonra görmediğiniz şeye inanacaksınız.bu sizin yaptığınız inanmayı zorlaştırmak demek değilmidir .yıllarca namazında niyazında olupda kurandaki bir ayetten bahsettiğimde suratıma boş boş bakanların cirit attığı ülkemizde sizler gibi sorgulayan tartışanları ,tartışılanları görmek epeydir benimde kafamı meşgul ediyor. inanmak bu kadar zormu yav.önce mantığın kabul etsin sonra görmediğine inan.mantığınız kabul etse görmediğinize inanacakmısınız.üstelik görmediğinize inanmadığınızda dehşetli azaplarla tehditde edilmişsiniz.bende buraya takılıyorum işte.iftira değil sadece görmediğ için inanmıyanların cehennemle tehdit edilmesi kafamı kurcalayan bir muamma.herşeyi bu kadar zorlaştırmayın.eskiler gibi kurcalamayın fazla.şahsen kurcaladıkca başıma ağrılar giriyor.ama bununda üstesinden gelecem.

  47. egrtess
    Aralık 27, 2010, 6:39 pm

    2/3= 16/24
    1/6= 4/24
    1/6= 4/24
    1/8= 3/24

    27/24 …bir ekmek düşünün.ekmeği sayı olarak değil bir hacim olarak düşünün.
    bir bütün ekmeğin ne kadarının kimin tarafından alınacağının sayıyla değil oranla izah edildiğini düşünün.:
    yani bizden istenen ekmeğin dilim sayısı değilde bölüşülenlerin birbiriyle orantısı(yani yüce Allah bize dilim sayısı değil bölüşülen dilimler arasındaki oranın kıyasını tarif etmiştir.) :
    ekmeği öyle bir paylaştırın ki paylaşılan her dilimin büyüklüğünün birbiriyle oranı bizim için asıl önemli olan olsun.bu durumda A kişiye düşen bazı bütün dilimler ,kendisine verilen diğer dilimlerden büyük olabilir,dilim sayısı eşittir ama dilimler arasındaki miktar farkı bizim eşit paylaşım için dikkat etmemiz gereken asıl orandır.anlatabildimmi?
    aynı şekilde her bireye düşen dilimlerin sayından çok ,dilimlerin oranı önemlidir.
    2/3= 16/24(en fazla )
    1/6= 4/24(en fazladan biraz az)
    1/6= 4/24(en azdan biraz fazla)
    1/8= 3/24(en az miktar)

    24 ü sayı olarak değil miktar olarak düşünün ve bir bütün ekmek olarak düşünün.artan olmayacak şekilde yukardaki oranların birbiri arasındaki orantı dengesini muhafaz edecek şekilde eşit şekilde ekmeği yani 24 ü kişilere paylaştırın.
    eğer 24 ü şaşmaz bir sayı yada miktar olarak görürseniz
    ve fırıncı her defasında farklı büyüklükte ekmekleri size paylaşın diye getirirse ,yani 24 sizin nazarınızda miktar değil bir sayıysa :
    sonraki getirilen ekmek 25
    daha sonra getirdiği ekmek 27
    sonrakide 45
    olabilir.
    siz 24 le hesaba lışmış hep 24 hayal ederseniz yukarıdaki farklı numaralı ekmekler karşısında bocalarsınız.
    ama 24 ü sayıı değişlde bir bütün ekmek olarak görürseniz ,bütün ekmekler sizi için sayı değil bir bütün ekmektir sadece.
    sizin için önemli olan dilim sayısı değil payşatırdığınız dilimlerin birbiriyle dengesi orantısı.
    sayenizde beyin cimnastiği yaptım.saolun.

  48. Şükrü Cin
    Ocak 27, 2011, 6:57 am

    11. ve 12. ayetleri merak edip okudum matematik bilgim oldukça iyidir… Fakat burada sözü geçen oranlar sadece kabaca değerlerdir. Kesin ve tüm olasılıklar için ayrı ayrı değerler verilmemiştir. yaklaşık kalan toplam (borç vs çıktıktan sonra ) mirasın çocuklara 1/3 ü anne ve babaya 1/3 (anne baba yoksa kardeşlere bu oran verilebilir veya anne babanın biri olmama durumunda bunun yerine kardeşlerde ilave edilebilir yani anne ve kardeşler veya baba ve kardeşler gibi)… Eşlerede kalan 1/3 ü bırakılabilir. ve eğer bu varislerden olmayanlar varsa eş veya çocuk veya ana baba gibi kalan miras yine bu oranlarda olan varislere dağıtılır fakat….Bu ayetlerde ne böyle ayrıntılı bir açıklama var nede verilen oranların farklı kombinasyonlarında tutarlılığı var .. Hal böyle iken konuya kesinlikle matematiksel olarak böyle denmiş yanlıştır veya buna karşı kuran hata yapmaz allah kitabıdır gibi farklı yaklaşımlarla sözde kuran ayetini korumanın bir anlamı yoktur.. ortada kesin belirgin oranlar ( farklı konbinasyonlara göre) YOKTUR… Sadece bazı pay oranları belirtilmiştir. Tam açıklamaya neden gerek duyulmamıştır bileme fakat bunun nedeni birazda kuran ayetlerindeki ebcet denilen harf sayılarının miktarı veya belkide bazı kelimelerin birden fazla anlam ifadesi veya ayetin bazı şifreleri varsa onlarda gizli olabileceği kanatindeyim fakat direkt okunduğunda birkaç kesin oran haricinde birçok olasılık için ayrıntılı bilgiler yoktur…

  49. muhammed
    Ocak 29, 2011, 11:36 am

    2/3 + 1/6 + 1/6 + 1/8 =? (BURADA ALDIĞINIZI İDDİA ETTİĞİNİZ PAY ORANLARINI YANLIŞ ALMIŞSINIZ.
    ÇÜNKÜ :
    2/3 diye aldığınız durum İKİDEN FAZLA KIZ çocukları içindir. ve ayette bu durum ifade edilirken 2 den fazla kız varsa MİRASIN 2/3 Ü onlarındır dedikten sonra , aynı durumun içinde başka bir ihtimalden söz etmez.bu bölümünde zikredilen sadece İKİDEN fazla kızın varlığı durumudur. siz bu oranı alıp ”Ölenin çocuğu varsa, geriye bıraktığı maldan, ana babasından her birinin altıda bir hissesi vardır.” bu ayetteki 1/6 lık paylarla aynı işleme sokamazsınız bu bariz bir yanlıştır. burada 1/6 + 1/6 toplamının arasına 2/3 ‘ ü ilave edemezsiniz çünkü bu PAY ayetin daha önceki bölümünde geçen bir ifade olup , kendisiyle birlikte başka bir durum ayrıca zikredilmemiştir. oysa toplama işleminde 1/6 + 1/6 oranının yanında ikiden fazla kız değil tam aksine BİR ERKEK geçer . in kane lehu VELEDUN : eğer ölenin TEK OĞLU varsa …ayet budur. siz burada kalkıp KIZ çocuğu payını sokarsanız bunun adı çarpıtmaktan başka bişe değildir. kendi kendinizi kandırıyorsunuz.

    AYRICA MİRAS KONUSU SAYISIZ İHTİMALLERİ İÇEREN BİR DURUM ARZEDER. KURAN ORANLARI VERMİŞ VE FAKAT BU ORANLARINDA SADECE BAZILARINI VERMİŞTİR. DİĞER KISIMLARI PEYGAMBERİN SÜNNETİNE HAVALE EDİLMİŞTİR.

  50. Şubat 3, 2011, 7:19 pm

    1500 tl yi bölelim buyur.

    İlk önce ;
    Karısına da 1/8 kalacaktır yani 187,5 YTL.

    Geriye kalan 1312,5
    Üç kız evlada mirasın 2/3′ü yani 875

    Geriye kalan 437,5
    Ana ve babanın her birine 1/6 yani 72,9166667 duser.

    bunun kuralı budur sapıtmayınız. Kuran-ı Kerim’de hata yoktur. Nasıl bakarsan öyle görürsün. İncildede Hz.İsa Meryemin Oğlu Hristiyanlığa göre Tanrı kabul edilir. Madem Hristiyanlığa görede tanrı herşeyin yaratıcısı madem Hz. Meryemin oğluysa Hz.İsa’da Hz.Meryemi kim yarattı 🙂

Comment pages
  1. No trackbacks yet.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: