Başlangıç > Dinler > Peygamber, Kadinlari ve Kur’an

Peygamber, Kadinlari ve Kur’an


Levlake Levlak Lema Halaktul Eflak demis Tanri, Muhammed’e… Yani “Sen olmasaydin , sen olmasaydin kainati yaratmazdim.”

Bilim adamlarina gore 13.5-14 milyar yasinda oldugu hesaplanan kainat… 4.5 milyar yasindaki dunyamiz…  250 milyon yil once baslayan evrimle olusan bugunun canlilari ve biz insanlar…

Kur’an’a gore 4 gunde yaratilan dunya, sonra da 2 gunde yaratilan evren. Topraktan yaratilip dunyaya konan Adem, onun kaburga kemiginden yaratilan Havva. Onlarin cocuklariyla olusan biz insanlar…

Ama hepsinden otesi, bunlarin hepsinin de sadece ve sadece Muslumanlarin Peygamberi Muhammed’in serefine yaratilmasi gercegi. Eger Muhammed olmasaydi(!) bunlarin hicbirini yaratmayacakmis Tanri… Peki Muhammed’i yaratan da kendisi degil mi? Yaratacagini onceden bilmiyor muymus da bunu Muhammed’e soylemek geregi duymus acaba? Ingilizce’de bir kelime vardir durumu ozetleyebilecek… Ridiculous.

Peki, gelelim bu yazimizin konusuna. Evrenimizin, hepimizin yaratilma sebebi olan sevgili peygamber Hz. Muhammed’in kadinlarinin Kur’an’da irdelenmesine…

– Ey Peygamber! Mehirlerini verdigin hanimlarini, Allah’in sana ganimet olarak verdigi ve elinin altinda bulunan cariyeleri, amcanin, halanin, dayinin ve teyzenin seninle beraber göç eden kizlarini sana helal kildik. Bir de Peygamber kendisiyle evlenmek istedigi takdirde, kendisini Peygamber’e hibe eden mümin kadini, diger müminlere degil, sirf sana mahsus olmak üzere (helal kildik). Kuskusuz biz, hanimlari ve ellerinin altinda bulunan cariyeleri hakkinda müminlere neyi farz kildigimizi biliriz. (Bu hususta ne yapmalari lâzim geldigini onlara açikladik) ki, sana bir zorluk olmasin. Allah bagislayandir, merhamet edendir. (Ahzab Suresi, 50. ayet)

Yukaridaki ayet aslinda bu yazinin cok kisa bir ozeti. Mehir vermek, o zamanlar kural geregi, evlenilecek kadina evlilik icin maddi bedel odemektir. Ayette kisaca Tanri Muhammed’e, bedelini odedikten sonra sana butun kadinlari helal kildik diyor. Peygamber, bir musluman kadinla evlenmeye karar verirse ve kadin mehir de istemezse, sadece Muhammed’e ozel olmak uzere bunu da helal kiliyor. Sonraki cumleyle Tanri, biz ne yaptigimizi biliyoruz diyor muhtemelen gelecek saskin tepkileri eritmek icin… Tum bu aciklamalarin Muhammed’e bir zorluk olmasin diye yapildigi da bildirildikten sonra Tanri’nin bagislayan ve merhamet eden oldugu bildiriliyor. Tabii Tanri’nin merhametli olusunun ayette anlatilanla ne alakasi var derseniz benim buna verecek bir cevabim yok 🙂

Herkesin kabul ettigi bir gercek vardir ki Muhammed ondan fazla kadinla evlenmis, sayisiz da cariyesi olmustur. Kendini dunyevi zevklerden arindirdigi iddia edilen, insanlari da bunu yapmaya cagiran bir peygamberin bu kadar cok kadinla iliskisinin olmasi elbetteki yadirganir. Islam alimlerine goreyse bunda sasilacak bir sey yoktur. Islam alimlerinin durumu savunmalari ozetle su maddelerden ibarettir:

1. Cok esliligi Muhammed baslatmamistir. “Onlarin”, yani Yahudilerin, peygamberleri Suleyman, Davut, vb. baslatmistir bu kavrami…

2. Muhammed 25 yasina kadar iffetini korumustur. Yani Muhammed’in kadinla, dunyevi zevklerle alakasi olamaz.

3. Muhammed’in eslerinin cesitliligi sayesinde muslumanlara degisik konularda hukumlerin inmesi ve Muslumanlar tarafindan anlasilmasi kolaylasmistir. Yani bu cok evlilik aslinda bir amaca hizmet etmektedir.

4. Farkli kabilelerden gelen esler sayesinde akrabalik ve sevgi bagi olusmustur. Bu sayede bir cok kabilenin insani Muhammed’in evine teklifsiz girebilme imkani bulmus, Muslumanligin yayilmasi bu sayede kolaylasmistir.

5. Farkli kabilelerden dolayisiyla farkli kultur ve dillerden gelen bu yuce kadinlar sayesinde Muslumanligin o kabilelere anlatimi kolaylasmis, Peygamber esleri kendi kabilelerini Islami konuda egitebilmistir.

6. Insanlar, Peygamber kendi akrabalariyla evlendigi icin O’na yakinlik duymus ve mutlu olmuslardir.

7. Peygamber bir cok kadini evlenerek “himayesi altina” almistir. Bu evliliklerin bir amaci da budur.

Gelelim bu savunmalara karsi sorulabilecek sorulara… 

1. Cok esliligi Yahudi peygamberler baslatti savunmasi, aslinda cok esliligin yanlisligina deginmez mi? Peki yanlis olan bir seyi Muhammed neden surdurme geregi duymustur? Cok esliligi baslatan Yahudi peygamberlerdir suclamasinin disinda ayni peygamberler, Kur’an’da ovguyle neden anlatilmistir? Bunun yanlisliginin vurgulanmasi daha dogru olmaz miydi?

2. Muhammed 25 yasina kadar iffetini korumus olabilir. Ama evliligin mehir verme, yani evlenilecek ese para, zimmet vermeyle olabildigi bilinirken, Muhammed’in fakirligi de bir ovunc durumu yapilirken, fakir olan Muhammed’in mehir veremeyecegi ve daha genc yaslarda evlenemeyecegi cok acik ve net degil midir? Nitekim cok zenginlesen Muhammed onlarca es ve sayisiz cariye sahibi olmaktan cekinmemistir.

3. Muhammed’in farkli kultur ve dillerden gelen esleri olmasa, Kur’an yine tarafimizdan anlasilmayi kolaylastiran bu hukumleri veremez miydi? Illa Muhammed’in onlarca evlilik yapmasi mi gerekiyordu bu hukumlerin inmesi icin?

4. Muhammed’in onlarca karisinin olmasiyla akrabalik ve sevgi bagi olustugu ve Islam’in daha hizli yayildigi iddia edilmesi gercekten cok ilginctir. Bu durumda Muhammed az bile evlenmis demekten kendimi alamiyorum. Bence onlarca degil, binlerce karisi olmaliydi. Tek amac mutluluk ve Islam’in yayilmasi ya…

5. Kur’an apacik bir kitap olarak ovulurken, Muhammed en son ve en yuce peygamberken, Islam’in yayilmasi icin Muhammed’in eslerinin kendi kabilelerindeki insanlara anlatimina ihtiyaci mi vardir?

6.  Insanlarin mutlu olmasi icin illa yakinlarini Muhammed’le evlendirmeleri mi gerekir? Mutluluk ahiretteyken, dunyevi zevkler gelip geciciyken bu ne mutlu olma hirsidir ki insanlar kizlarini Muhammed’le evlendirme ihtiyaci duymuslardir?

7. Peygamber bu kadinlari himayesi altina almak icin neden nikahina alma geregi duymustur? Bu kadinlarin himayeye alinmaya ihtiyaclari varsa, peygamberin bunu evlenmeden yapmasi mumkun degil midir? Kur’an’da Musluman erkeklere dorde kadar evlenme izni verilirken Muhammed’e neden limitsiz evlenme ve cariye sahibi olma hakki taninmistir? Bu dunya geciciyse, Muhammed de ugruna bu kainatin yaratildigi ornek kul ise, bu kadar kadina ihtiyaci mi vardir?

Sorulari cogaltarak daha fazla yer kaplamak istemiyorum. Ama acikcasi peygamberin cok esliliginin hicbir savunmasini yeterli gormuyorum. Hristiyanlarin kalkip da “Isa kendini dunyevi zevklerden arindirdi, kimseyle evlilik yapmadigi gibi Hristiyanlarin gunahlari icin oldu” savina, bir Musluman’in yukaridaki maddelerle cevap vermesi bence sadece komik kacar.

Peygamberin esleriyle olan iliskilerinin Kur’an ile duzenlenmesi

Muhammed 25 yasinda, basindan iki basarisiz evlilik gecmis dul ve oldukca zengin bir kadin olan Hatice ile evlenir. Hatice Muhammed’den 15 yas buyuktur. Muhammed, Hatice’nin olumune kadar gecen surede tek esli kalir. Bu, Hatice’ye olan sevgisinin yuceliginden degil, Hatice’nin otoritesi ve gucuyle boyle bir seye musaade etmemesindendir. Aksini savunanlarin, Muhammed’in, Hatice’nin olumunun ucuncu ayi dolmadan iki kadinla birden neden evlendigini de aciklamalari gerekir. Bu iki kadindan birisi aslinda daha bir cocuktur. Ebubekir’in 6 yasindaki kizi Ayse’dir Muhammed’in ucuncu karisi. Muhammed’in evine 9 yasinda tasinacak ve karilik vazifelerini yerine getirmeye baslayacaktir. Bu bilgiler Buhari’nin hadis kitaplarinda verilmis olup,  Islam alimlerinin bir kismi, bu hadisin yanlis olmasi gerektigini dusunurler ve Ayse’nin 10, 17, ve hatta 18 yasinda oldugunu dahi iddia ederler. Hepsinin ortak anlastigi konu, o devirlerde kizlarin erken gelistigi ve yasi 9 olsa bile bunda sasilacak bir sey olmadigidir. Buhari’nin hadisleri Islam alimerince en dogru kabul edilen hadislerdir. 

Muhammed’in ondan fazla karisi ve onlarca cariyesiyle surdurdugu cok esli hayatinin duzeni icin bazen Kur’an’in mudahelelerine de ihtiyaci oldugu olmustur. Muhammed, hadislerinde kendisinin de ovundugu gibi, oldukca kiskanc birisidir. Evine gelen misafirleri de cok oldugu icin eslerini kiskandigi bilinir. Iste bu kiskanclik, gunumuze degin suregelen ve ulkemizde de buyuk tartismalara neden olan ortunmenin de Muslumanliga girmesine neden olmustur. Bakiniz Ahzab Suresi nasil seslenir Peygamberin kadinlarina:

32. Ey Peygamber’in hanimlari! Siz, kadinlardan herhangi biri gibi degilsiniz. Eger Allah’a karsi gelmekten sakiniyorsaniz (erkeklerle konusurken) sözü yumusak bir eda ile söylemeyin ki kalbinde hastalik (kötü niyet) olan kimse ümide kapilmasin. Güzel (ve dogru) söz söyleyin.

33. Evlerinizde oturun. Önceki cahiliye dönemi kadinlarinin açilip saçildigi gibi siz de açilip saçilmayin. Namazi kilin, zekati verin. Allah’a ve Resülüne itaat edin. Ey Peygamberin ev halki! Allah sizden ancak günah kirini gidermek ve sizi tertemiz yapmak istiyor.

59. Ey Peygamber! Hanimlarina, kizlarina ve müminlerin kadinlarina söyle, bedenlerini örtecek elbiselerini giysinler. Bu onlarin taninip incitilmemelerine de daha uygundur. Süphesiz Allah çok bagislayicidir, çok merhamet edicidir.

31. Mü’min kadinlara da söyle, gözlerini haramdan sakinsinlar, irzlarini korusunlar. (Yüz ve el gibi) görünen kisimlar müstesna, zînet (yer)lerini göstermesinler. Basörtülerini ta yakalarinin üzerine kadar salsinlar.(…) Gizledikleri zinetler bilinsin diye ayaklarini yere vurmasinlar. Ey mü’minler, hep birlikte tövbe ediniz ki kurtulusa eresiniz! (Nur Suresi)

Islam alimlerinin, Muhammed’in cok esliligini savunurken one surdukleri maddelerden biri, peygamber eslerinin kendi kabilelerini egitebilmeleriydi biliyorsunuz. Ama yukaridaki ayetlerde goruldugu gibi peygamber eslerine, birakin gidip insanlara Islam’i ogretmeyi, evlerinden dahi cikmamalari, konusurken dikkatli olmalari, ortunmeleri emrolunurken, Islam alimlerinin iddialarinin savunulacak bir tarafi da kalmiyor.

Muhammed’in eslerinin Muhammed’ten bazen maddi isteklerde bulunmalari, elbetteki kadinlarin sayisinin fazlaligindan oturu Muhammed’e biraz kulfetli gelmis olacak ki, soyle bir ayet de inmekte gecikmez:

28. Ey Peygamber! Eslerine söyle söyle: Eger dünya dirligini ve süsünü (refahini) istiyorsaniz, gelin size bosanma bedellerinizi vereyim de, sizi güzellikle salivereyim. (Ahzab Suresi)

5. Eger o sizi bosarsa Rabbi ona, sizden daha iyi, kendini Allah’a veren, inanan, sebatla itaat eden, tevbe eden, ibadet eden, oruç tutan, dul ve bâkire esler verebilir. (Tahrim Suresi)

Bir baska ayetse ilginc bir gercegi ortaya koyuyordu:

53. Ey iman edenler! (…) Peygamber’in hanimlarindan bir sey istediginiz zaman perde arkasindan isteyin. Bu, hem sizin kalpleriniz, hem de onlarin kalpleri için daha temiz bir davranistir. Sizin Allah’in Resûlünü üzmeniz ve kendisinden sonra onun hanimlarini nikâhlamaniz asla caiz olamaz. Çünkü bu, Allah katinda büyük bir günahtir(Ahzab Suresi)

Goruluyor ki, Muhammed’i ola ki bir esi uzmeye kalkar, maddi isteklerde bulunur, itaat etmezse, Muhammed o esini hemen bosayabilir. Kur’an’da Tanri, Muhammed’in eslerini resmen tehdit etmekte goruldugu uzere. Muhammed bosadiktan sonra da o kadinlar bir daha hicbir erkege yaklasamazlar da… Ama es sayisi azalan Muhammed’e Tanri’nin kendisi yeni “bakire” esler bulur, hem de daha iyilerini… Eh, bu durumda peygamber esleri icin geriye tek secenek geliyor. Kosulsuz itaat…

Ahzab Suresiyle, yukaridaki ayetleri daha da kuvvetlendirecek su uyarilar da yapiliyor peygamberin eslerine:

29. Eger Allah’i, Peygamberini ve ahiret yurdunu diliyorsaniz, bilin ki, Allah, içinizden güzel davrananlar için büyük bir mükâfat hazirlamistir.

30. Ey peygamber hanimlari! Sizden kim açik bir hayâsizlik yaparsa, onun azabi iki katina çikarilir. Bu, Allah’a göre kolaydir.

31. Sizden kim, Allah’a ve Resûlüne itaat eder ve yararli is yaparsa ona mükâfatini iki kat veririz. Ve ona (cennette) bol rizik hazirlamisizdir.

Goruldugu gibi, yukaridaki bosama tehdidi, uzerine bir daha hicbir erkekle birlikte olamama tehdidinin yanina bir de ahiret tehdidi geliyor. Herkesin cekecegi azabin iki kati vadediliyor yanlis yapan peygamber esine… 

Yalniz Islam Seriatinda soyle bir gercek de vardir. Bir erkek, karisindan sebepsiz yere ve sadece cani istedigi icin uc kez bosanirsa artik yeniden evlenmeleri yasaklanmistir (Bakara Suresi 226-231. ayetlerde aciklanir.) Ama olur da kadin baska biriyle evlenip cinsel iliskiye girerse ve sonrasinda yeni kocasindan da bosanirsa tekrar evlilige izin vardir. Bu tuhaf kural, Peygamber ola ki bir karisindan bu sekilde bosanirsa ne olacaktir, nasil uygulanacaktir? Peygamber karisina baska bir erkegin yaklasmasi yasaklanmistir. Bu durumda hulle de yapilamaz. Imdada yeni bir ayet yetisir:

51. Onlardan diledigini geriye birakir, diledigini de yanina alirsin. Bosadigin hanimlarindan arzu ettigini tekrar yanina almanda, senin üzerine bir günah yoktur. Böyle yapman onlarin mutlu olmalarina, üzülmemelerine ve hepsinin, senin verdiklerine razi olmalarina daha uygundur. Allah, kalplerinizde olani bilir. Allah hakkiyla bilendir, halîmdir. (Ahzab Suresi)

Muhammed’e sinirsiz evlenme, bosanma, yeniden evlenme hakki veriliyor. Muhammed’in eslerine her turlu kisitlama, tehditler geliyor. Ama Muhammed eslerini defalarca kez bosayip yeniden alirken dahi bunu kadincagizlarin mutlu olmalari ve uzulmemeleri icin yapiyor. Tanri Muhammed’in boyle yapmasini onlarin mutlulugu icin yaptigini bildiriyor ayetle. Yine son kez de uyariyor peygamber eslerini: “Senin verdiklerine razi olmalarina daha uygundur.”

Bir sonraki yazida gorusmek uzere…

Kategoriler:Dinler
  1. mavro-xioni
    Nisan 20, 2009, 6:55 am

    Fikirlerinize katılıyorum yalnız sizden bir isteğim olacak iletişim adresim mavro-xioni@hotmail.com

  2. Ağustos 4, 2009, 4:52 am

    Janos efendi bu makalenlede o iffet timsali peygambere eski zamandaki bazı münafıklar gibi dil uzatmaya çalışmışsın vede çuvallamışsın.Evvela bir çekirdekten koca bir ağacı yaratmak adeti ve kudretinde olan Allah Muhammed’in(ASM) nurundan kainatı yaratması gayet kolaydır.Zaten bing bangda bunu doğruluyor.Hz.Peygamberin bir anda ve bir arada onlarca karısı ve cariyesi olmamıştır.Yalan atıyorsun.Çok evliliği 52-55 yaşlarından ve Hz.Hatice’nin vefatından sonra olmuştur.Mesela sen 25 yaşında olsan kendinden 15 yaş büyük ve iki evlilik yapmış dul bir bayanı alırmısın.Çok iyi biliyorum ki asla yapmazsın.Hz.Peygamber 25 yaşında kendisinden 15 yaş büyük ve iki evlilik yapmış dul bir bayanla evlenmiş ve 55 yaşına kadar da başka bir kadınla evlenmemiştir.Böyle bir insan nefsine şehvetine düşkün olabilirmi.55 yaşından sonraki evlilikleride ihtiyaca binaen meşru bir şekilde olmuş ve hiç bir sahabi yanındakiler bunları bu evlilikleri kınamamıştır.Demekki senin sandığın gibi değil.İnsanın yaratılışında yalana yalan,yanlışa yanlış demek var.Neden 120 bin sahabi Resulullah’ın bir yanlışını görememiş ve gösteremiyor ve ona muhalefet etmemiş.Varmı dünyada kendisine en yakınlarından muhalif çıkmayan insan göster bakayım.Şimdi nikahsız gayrımeşru yüzlerce kadınla yatıp kalkanları şehvetinin köleleri olmuşları gör de biraz utan İslamın kölelik,cariyelik ve evlilikteki o zamanki dünya şartlarında ki gayrınizamiliği zaman içerisinde nizama ve fıtrata uygun hale geçişi kolaylaştıran hükümlerini biraz anla ve insaflı ol.Senin herzelerini O’nun Hayatını (ASM) biraz insafla okuyan anlar.

  3. bill
    Ağustos 4, 2009, 2:47 pm

    cezmi anlamiyor yavvv. Kimlerin arkasindan konustugunu bilmiyor.kafa basmiyor bunlarin.ahir zaman hakkinda hic bir fikirleri yok. peygamber efendimiz zamaninda yada osmanli zamaninda teknoloji nerden doguyordu bunlari dusunemiyorlar.zaman kavrami yok bunlarda.

    biz asil islamdan bunlar gibi hurafecilerin soktuklari hurafeler yuzunden uzaklasiyoruz.

    adamin biri zengin gezecek yer bulamiyor yapacak is bulamiyor ormanda bir maymun goruyor kendine benzetiyor ahaaa ben bundan gelmisimdir deyip mantik yurutuyor.nasil olduysa buda tam batinin guclu oldugu zamana dekgeliyor reklam mutis. batida bir inanc yoksunlugunun verdigi ruhsal bosluk ve hristiyanligin yetersizligi tahrif olmuslugun yetersizligi insanlara hahhhh bu herhalde dediriyor… ama her bilim adamina gore farkli bir evrim teorisi….

    gec bunlari janos efendi…turkiyeyi ayirici hareketler bunlar.

    kuran insanlari birlestiricidir. kuranin oldugu yerde birlik ve dirlik vardir. senin bunlari yikmaya yonelik hareketlerin bos kalacak her zaman.bu zamana kadar nasil bos kalmissa.

    SEN HIC MUSLUMAN OLDUNMU JANOS EFENDI…. OLMADIYSAN BILEMEZSIN…

    mantigin mantiksiz…

    CEZMI HUYUT ELLERINE SAGLIK IYI YAZMISIN…. AMA ANLAMIYOR…
    SAPLANMIS INANMIS PEYGAMBERIMIZIN (S.A.V) PEYGAMBER OLMADIGINA TAKILMIS KAFASINDAKI YANLIS BILGILERIN YORUMLARINA YUVARLANIP GIDIYOR…

    HALBUSE KENDINE BAKSA BIRININ YAPMIS OLDUGUNU GORECEK AMA NAFILE….BAKIYODA GOREMIYO…

    JANOS EFENDI BEN GENE SANA DUA EDEYIM. ALLAH HIDAYET VERSIN…

  4. Mehmet Ali
    Ağustos 13, 2009, 9:07 pm

    bunlar anlamaz kendi beyinlerini yıkamışlar bide bizi suçluyorlar bide burda çol çocuun beynini yıkamaya çalışıyorsun İslam’da sorduğun her sorunun mantıklı bir açıklaması çıkar ve çıkacaktır da burda buraya yazıp show yapman değil de gidip işini iyi bilen birine insan gibi sorsan bütün cevaplarını bulursun ….

  5. murat
    Eylül 10, 2009, 8:06 pm

    koca peygamber ev ahalisine hakim olamıyor da,allah isi gücü bırakmıs onları rahat durmaları konusunda tehdit ediyor.ilginç…

  6. hasan
    Eylül 10, 2009, 9:00 pm

    murat bilmedigin konularda arastirma yapmani tavsiye ederim sana.cunku kafana takilan bir konu oldugunda bilgisiz bir sekilde yorumlamissin.bir cok seyi arastirmadan yorumladigin icinde kafanda urettigin din icinde bogulup o dini terketmissin.sana arastirmani tavsiye ediyorum. mesela sana konu ALLAH canlilari bu alemi neden yaratmistir.bunu her yerden bulabilirsin.ikincisi peygamber efendimizin hanimlari hakkinda arastirma yapabilirsin.

    JANOS gibi dusunenlerin fikirlerinden faydalanacagin gibi ISLAM ALIMLERININ bu konudaki goruslerini de okumanda fayda goruyorum.

    ha en onemli husus elestirilerini yaparken saygili olki sanada saygi duyulsun.peygamberim icin ben ve benimgibi dusunen cok insan canini verir.yani seveni cok bu kadar seveni olan birisi iyi biridir.sende iyi olanlara saygi duy.hakaret etme ki hakaret edilmesin sana.bunlari sana soylemis olmalari lazim buyuklerinin.ben sana sadece hatirlattim.

    LUTFEN…

  7. Sibirya
    Eylül 11, 2009, 12:10 am

    Hasan, Murat’a arastirma yapmasini onermissin guzel de, yukarida yazan ayetlerin arastirilacak nesi var soyler misin? Cok acik bir sekilde Muhammed’in ev hayati Kuranla duzenleniyor, daha acik nasil anlatilir ki? Yani siz muslumanlar da oyle bir durumdasiniz ki, ‘bu renk saridir’ dese ayet, siz ‘aslinda orda sari demek istemiyor, arastirirsaniz onun kirmizi oldugunu gorursunuz’ diyceksiniz. Inanilmazsiniz. Su yaziyi bir kez daha okudum, daha net nasil anlatilir bilmiyorum. Helal olsun Janos…

  8. hasan
    Eylül 11, 2009, 5:57 am

    sibirya cezmi biraz aciklamis aslinda konuyu.

    simdi ben pek polemige girmek istemem islam alimlerininde aciklamis olduklari seyleri tekrar burda yazmak gereksiz.cunku internette hemen ulasabilirsin.

    ben dedimki janos aciklama yapmis okudumda ama o yazdiklari ve yaptigi yorumlar peygamberimizin hayatinda yok. ben bunu arastirmasini soyledim.

    peygamber efendimizin hanimlari cok aktif insanlardi. hayatlarini okudunuzmu bilmiyorum.
    pek cok hadis nakletmislerdir.

    birileri hakkinda konusurken dikketli olmak gerekiyor.simdi ben janosun peygamber efendimizin hanimlarinin hayatlarini okudugundan eminim.peygamberimizin hayatini okudugundanda eminim.

    janosun anlattigi kisiye nasil inanmislar hala akil sir erdiremiyorum.

    DUYANDA PEYGAMBERIMIZ TAHTLARDA SARAYLARDA YASAMIS SANIR.

    simdi iftiralarla hicbir yere varilmaz.sibirya sende bir peygamberimizin hayatini oku.sonra yeniden yazisalim.oku ki kiyas yapabilesin.

    LUTFEN…

  9. Daphne
    Eylül 14, 2009, 11:34 pm

    Hiçbirinin iftira olduğunu düşünmüyorum. Şahsen kuranın türkçesini okumaya başladıktan sonra yani beynim açıldıktan sonra müslümanlıktan çıktım. Ve çıkmadan önce de her iki taraftanda objektif olarak karşılaştırdım herşeyi… Bence siz dinciler boş konuşuyorsunuz. Eminim araştır dediğiniz halde kendiniz bile hiçbirşeyi araştırmamışsınızdır. Ya da araştıranlarda kar amaçlı birşeyler güddüğü için islamı lekeleme gibi anlamsız ve saçma sözcükler kullanıyordur.

  10. Daphne
    Eylül 14, 2009, 11:43 pm

    Yazının hepsi tamamen doğrudur. İslami kesimdende araştırabilirler. Yalanlayanların araştırma yaptıklarından, hatta kuranı okuduklarından şüphe ederim 🙂

  11. özgürlük
    Eylül 16, 2009, 6:51 am

    sayın janos, bu mesajı silmenizi istiyorum.aksi taktirde yorum yazmıycam

  12. Eylül 16, 2009, 8:52 am

    Sevgili Ozgurluk, protestonuz uzerine Daphne’nin yazisinda hakaret icerigi olabilecek 2 kelimeyi (kart ve herif) arastirdim.

    Kart: Gencligi ve korpeligi kalmamis. (bu kelimede bir hakaret gormedigim icin yorumu silmeyi kesinlikle dusunmuyordum. Fikir ve ifade ozgurlugune artik alisin, ozellikle ‘ozgurluk’ gibi bir isim almis olan siz diye dusunuyordum. Maalesef ikinci kelime olan ‘herif’ durumlari biraz degistirdi.

    Herif: Güven vermeyen, aşağı görülen, bayağı kimse

    Herifin Anadolu’da kadinlarin kocalari icin kullandigi, hakaret icermedigini dusundugum bir kelime saniyordum. Ama TDK bu kelimenin asagilayici oldugunu belirttigi ve muhtemelen bizim demokratik ve ifade ozgurlukcu(!) yasalarimizin bu kelimenin bir suc unsuru sayacagini bildigim icin (TCK) yorumu kaldirmak durumunda kaldim.

    Uyariniz icin tesekkur ederim.

    Not: Yorum yazip yazmamaniz sizin kendi kararinizdir, bahsi gecen yorumun silinmesinde bir etkisi olmamistir.

  13. özgürlük
    Eylül 16, 2009, 5:35 pm

    teşekkür ederim

  14. onemsiz
    Ocak 17, 2010, 11:02 am

    sevgili arkadaşlar,
    Zeyd bin Hārise yi duymuşsunuzdur eğer duymamışsanız kısaca bilgi vermek isterim, (daha ayrıntılı araştırmak iseyenler için kaynak çok bol nette)

    8 yaşında ailesinin yanından kaçırılan bir çocuktur kendisi ve panayır yerinde Hz. hatice ye satılmıştır,O da Peygambere hediye etmiştir.Tüm bunlar yapılırken çocuğun hangi kabileden olduğu çocuğa sorulmuştur ve o da söylemiştir.

    Hz. Hatice bu çocuğu peygambere verdiğinde, neden bu çocuğunda bir anne babası olduğu düşünülüp geri götürülmemiş ve köle olarak tutulmuştur yani bir peygamberden bunu yapmasını beklerdim kendi adıma . Bazı kaynaklarda olayı hoş göstermek için “çocuğa iyi bakılmıştır” gibi önermeler var ama samimiyetle sormak isterim …
    -Sizin 8 yaşınızdaki oğlunuz olsa ve bu annesinin yanındayken kaçırılsa ne hissedersiniz???
    -Arayıp çocuğu bulduğunuzda deselerki ” ya kaçırılmış tamam ama çok iyi bakıyoruz ,bak köle ama çok mutlu…. (kaldıki çocuğun babasıda zengindir)

    Acaba “iyi ya sorun yok o zaman” mı dersiniz ya da o adamı orada öldürürmüsünüz ki büyük konuşmayım ama ben öldürürdüm…

    Neyse devamına gelince , bir şeklide çocuğun ailesi,çocuğun yerini öğreniyor ve ceplerine para koyup geliyorlar ve Peygambere yalvararak çocuğu bağışlamasını söylüyorlar para da verecekler,
    peygamber ise çocuğa soruyor ve çocuk kalmak istiyor (çünkü bir peygamberin yanında olduğu düşüncesi var) Peygamberde çocuğu evlatlık alıyor bunuda ilan ediyor ve çocuğun adı Zeyd bin Muhammed oluyor ,bu aralar Hz. hatice hala hayatta , Peygamber bu çocuğu kendi halasının kızı olan zeynep ile evlendiriyor ,aradan bir zaman geçiyor ve bu arada Hz. Hatice ölüyor, bir gün peygamber zeyd in evine gittiğinde zeyd evde yok ve karısı “ki peygamberin kuzeni aynı zamanda” evde üstünde bişey yok (ya banyo yapıyor yada giysi değiştiriyor bilmiyorum) islami kaynaklara göre rüzgar perdeyi aralayınca peygamber onu öye görüyor ve “zeynep ,peygamberin kalbinde yer ediyor” bir sürü olaydan sonra zeynep ve zeyd boşanıyorlar ve peygamber gelen hadislerle zeyd i evlatlıktan atıp zeynep ile evleniyorlar bu arada inen ayetlerinde sayısı inanılmaz çok…

    sorum şu …siz birisini evlatlık alsanız onu büyütseniz ve evlendirseniz sonrada onun karısı gözünüze güzel görünse ve o ikisi yani evlatlığınız ve karısı kavga etseler kendi rızalarıyla boşansalar, o kızla evlenirmisiniz???

    -kimse aman o kıza göz kulak olmak istemiş demesin kız zaten baba tarafından zengin
    -kimse onu himaye etmek istemiş demesin himaye etmek demek koynuna girmek demek değildir
    -Kimse zeynep zeyd’i köle asıllı olduğu için hor görüyordu o sebeple boşandılar demesin islamda herkes eşittir!!!
    Çocuk kaçırılsın ,köle yapılsın,özgür bırakılsın (belkide babasından özgür kalması için para alınsın bu bilinmiyor ya da ben göremedim ama olabilirde),evlat edinilsin ,evlendirilsin ama sonra karısı bi şeklide elinden alınsın sonrada asla kazanılamayacak bir savaşa( mute savaşı ,bizans 100 bin kişi, müslümanlar 3000) komutan olarak en önde gönderilsin ve ölüm haberi gelsin …hiç bu kadar acı bir insan hayatı duymadım kendi adıma…

    daha fazla bilgi için
    http://islamiyetgercekleri.wordpress.com/tebenni-olayi/

    islami bakış açısına göre ise
    http://www.risaleinurenstitusu.org/index.asp?Section=Enstitu&SubSection=EnstituSayfasi&Date=8/20/2004&TextID=793

    Sizden ricam ayrıntıları her kaynaktanda okuyun ve önceden kötü bir kabileydi denen araplarda evlatlık hakkındaki görüşlerini görün ve nasıl değiştirildiğinide ,aynı zamanda da evlatlık olan birisinin nasıl mirastan men edildiğinide anlayacaksınız
    saygılarımla

  15. kader
    Ekim 16, 2012, 4:43 am

    bence senin hayatın daha acı..bir çuval yalana inanıp aklına fikrine insanlığına ihanet etmişsin..yazıık yazık.önce Rabbini bil iman et..sonra ahirette sorarsın Zeyde niye böyle davrandınız diye(!)

  16. Eray
    Şubat 9, 2013, 8:16 pm

    O evliliklerin hiç biri cinsellik içermez! Sana meydan okuyorum admin seninle her türlü tartışırım ve bütün saçmalıklarını çürütecek kadar bilgim var 🙂

  17. Şubat 10, 2013, 4:06 pm

    Eray :

    O evliliklerin hiç biri cinsellik içermez! Sana meydan okuyorum admin seninle her türlü tartışırım ve bütün saçmalıklarını çürütecek kadar bilgim var :)

    🙂 Meydan okumanizi komik buldum bu yorumunuzdan sonra. Biraz daha zekice bir yorum olsaydi size cevap verirdim ayetlerle ve neler uzerine yazildigiyla.Yine de baska okuyanlar icin hatirlatma olmasi amaciyla bir kac ayetle cevap veriyorum size sevgili musluman arkadasim:

    Ahzab Sûresi 51.ayet
    Ey Muhammed! Karılarından dilediğini geri bırakabilir, dilediğini öne alabilirsin.

    Ahzab Sûresi 50. ayet
    Ey Peygamber! Mehirlerini verdiğin hanımlarını, Allah’ın sana ganimet olarak verdiği cariyelerini, amcanın, halanın, dayının, teyzenin seninle beraber göç eden kızlarını sana helal kıldık. Bir de peygamber kendisiyle evlenmek istediği taktirde, kendisini peygambere hibe eden mümin kadını, diğer müminlere degil, sirf sana mahsus olmak üzere helal kıldık.

    Tahrim Sûresi 1. ayet
    Ey Peygamber! Karılarını hoşnut edeceksin diye, Tanrı’nın sana helal kıldığını neden haram yaparsın?

  18. ismail
    Ekim 29, 2015, 2:23 am

    Azhap 51 nikahli kadinlaridir sözkonusu. Zina yoktur ortada.
    Azhap 50- hicret siralarinda bildiğim kadariyla boyle bir ruhsat var munafiklarin dedikodularinin önüne geçmek için. Uygulamada yok böyle birsey. Sadece hala kizi zeynep ile evli.
    Ataninda akrabasi fikriye ile hemde nikahsiz birliktelik yaşadiği birde kamuoyundan saklanan bir erkek çocuklari olduğu, yahudilerin sözde peygamberi sabetayin peygamberlik iddiasiyla bir süru kadin edindigi kuduste bir ailenin 11 yada 13 kizini birden alip kendisine eş yaptiği biliniyor.
    Çok eşlilik birilerinin şan şeref uğruna soyluluk asalet uğruna kizlarini peygambere verme yarişindan kaynaklandiği gerçeğini gormezden gelmek ne kadar doğru. Peygamberimiz kimilerinden kiz alip kimilerinden almasa yeminle öyle önune geçilmez düsmanliklar çikar ki ortaya. Iş nerelere varir. Filancalardan aldida bizden almadi fitneleri nelere sebep olur.
    Akif paşa pertev paşaya kiz verecek olur 1830 lara doğru. Almaz pertev paşa, ölumune düsman olur Akif paşa, onun doldurmalari ve bitmez tükenmez iftiralari sebebiyle sivil mareşal olan pertev pasa eylul 1837 de idam edilir. Ana sebep kiz almamaktir aslinda.
    Tahrim deki mesele bal, geç onu. Mariyaya çekeceksiniz işi oda nikahli karisi. Kime ne.

  19. ismail(zeyd meselesi)
    Ekim 30, 2015, 2:01 am

    Önemsizin zeyd meselesine cevap verelim.
    Zeyd çocukluğunda ailesinin yanindan kaçirilarak hz. Haticeye satilmiş. Oda peygamberimize vermiş. Seneler sonra çocuğun ailesi zeydi bulmuş, çocuğa sorulmuş, ben peygamberin yaninda kalacağim demiş. Kotülük yapanlarin duşman sahibi olanlarin çocuklari kacirilir.o aile aci çeksin diye. Kötülüğün karşiliği kötülüktür. Olay budur.Zeydin ailesi onu bulsa bile çocuk onlari istemiyor çünku huzuru neredeyse orada durmak istiyor. bu durum açik.
    Zeydin eşinin boşanip peygamberimiz ile evlenmesi meselesine gelince şöyle yorumlar yapilabilir. Zeyd kendini kollayamadi ve mikrobik hastaliklara yakalandi.(mikroplar biliniyordu, peygamberimizin şeytanlar insanlarin damarlarinda gezer hadisinde kasit mikroplardir.) Kendi durumunu bildiği için sokulmadi eşine birdaha onu korumak amaciyla. Zeynepte geldi peygamberimize anlatti durumu. Eşine sokulmamak zaten kendiliğinden boş olma durumunu doğurur. Kendiliğinden gelişen bu durum karşisinda peygamberimiz himaye amacli hala kizi zeynebi nikahina alir. O yazanda işin detayini bilmeden yaziyor zaten,
    Aksi olmuş olsaydi. Gazetede çikmişti 1990 li yillarda adamin birisi gelinine tecavuz ediyor. Cezaevinden çiktiği gun kendi oğlu öldürmüştü adami. Boyle birşey olsa ayni olurdu durum.
    Hiç peygamber anlamaz kimse boyle durumlarda vurur öldürur. Kabahat zeyddedir.
    ( f.rifki atayin eserinde var mustafa kemal deli hafizi azarlayacak oluyor, biçakla hucum ediyor hafiz zor kurtarmişlar, bazen buyuk olmakla bile kurtulamiyor insan)
    Zeydin mute savaşina öldurulsün diye gönderilmiş olmasi meselesine gelince. Musluman ordusu 3000 bizans 100000 kişi. Zeyd komutan ataniyor. Ben komutan olmak istemiyorum demesi geri kalmasi için yeterliydi. Savaştan değil komutanliktan. Kendisi istemiş.en önde savaşarak sehit duşmuş. Bu yönde arzusu olduğu için. Yoksa o savaşin muslumanlar açisindan kaybi 14 kişi kadardir. Bizans bu savasta umduğu zaferi bulamamiştir.eli boş dönmüstür. zeydin kişisel Gunahlari vardida şehitlikle kendini kurtardi yorumu yapilabilir. En doğrusunu Allah bilir. Ama peygamber yanlişa saptiği zaman peygamberliği düşer. Yaşananlar helal dairesi içinde gelişmiştir. Peygamber olmak kadar zor bir şey yoktur. Her taraftan iftira yağmuruna tutulur insan.

  20. ismail(zeyd meselesi)
    Ekim 30, 2015, 2:04 am

    Önemsizin zeyd meselesine cevap verelim..
    Zeyd çocukluğunda ailesinin yanindan kaçirilarak hz. Haticeye satilmiş. Oda peygamberimize vermiş. Seneler sonra çocuğun ailesi zeydi bulmuş, çocuğa sorulmuş, ben peygamberin yaninda kalacağim demiş. Kotülük yapanlarin duşman sahibi olanlarin çocuklari kacirilir.o aile aci çeksin diye. Kötülüğün karşiliği kötülüktür. Olay budur.Zeydin ailesi onu bulsa bile çocuk onlari istemiyor çünku huzuru neredeyse orada durmak istiyor. bu durum açik.
    Zeydin eşinin boşanip peygamberimiz ile evlenmesi meselesine gelince şöyle yorumlar yapilabilir. Zeyd kendini kollayamadi ve mikrobik hastaliklara yakalandi.(mikroplar biliniyordu, peygamberimizin şeytanlar insanlarin damarlarinda gezer hadisinde kasit mikroplardir.) Kendi durumunu bildiği için sokulmadi eşine birdaha onu korumak amaciyla. Zeynepte geldi peygamberimize anlatti durumu. Eşine sokulmamak zaten kendiliğinden boş olma durumunu doğurur. Kendiliğinden gelişen bu durum karşisinda peygamberimiz himaye amacli hala kizi zeynebi nikahina alir. O yazanda işin detayini bilmeden yaziyor zaten,
    Aksi olmuş olsaydi. Gazetede çikmişti 1990 li yillarda adamin birisi gelinine tecavuz ediyor. Cezaevinden çiktiği gun kendi oğlu öldürmüştü adami. Boyle birşey olsa ayni olurdu durum.
    Hiç peygamber anlamaz kimse boyle durumlarda vurur öldürur. Kabahat zeyddedir.
    ( f.rifki atayin eserinde var mustafa kemal deli hafizi azarlayacak oluyor, biçakla hucum ediyor hafiz zor kurtarmişlar, bazen buyuk olmakla bile kurtulamiyor insan)
    Zeydin mute savaşina öldurulsün diye gönderilmiş olmasi meselesine gelince. Musluman ordusu 3000 bizans 100000 kişi. Zeyd komutan ataniyor. Ben komutan olmak istemiyorum demesi geri kalmasi için yeterliydi. Savaştan değil komutanliktan. Kendisi istemiş.en önde savaşarak sehit duşmuş. Bu yönde arzusu olduğu için. Yoksa o savaşin muslumanlar açisindan kaybi 14 kişi kadardir. Bizans bu savasta umduğu zaferi bulamamiştir.eli boş dönmüstür. zeydin kişisel Gunahlari vardida şehitlikle kendini kurtardi yorumu yapilabilir. En doğrusunu Allah bilir. Ama peygamber yanlişa saptiği zaman peygamberliği düşer. Yaşananlar helal dairesi içinde gelişmiştir. Peygamber olmak kadar zor bir şey yoktur. Her taraftan iftira yağmuruna tutulur insan.

  21. ismail(zeyd meselesi)
    Ekim 30, 2015, 2:05 am

    Cevap ne diye geçirilmiyor.

  22. ismail(zeyd meselesi)
    Ekim 30, 2015, 2:09 am

    Bu açiklamayi baska yerde yayinlatmak zorundyim. Mumkunse şeffaflik

  23. ismail
    Ekim 30, 2015, 6:21 am

    8 yaşinda ailesinin yanindan kaçirilmiş zeyd. Ancak kotülük yapanlarin çocuklari kaçirilir. O aile aci çeksin diye. Kötülüğun karsiliği kötülüktur cünku. Aile seneler sonra peygamberimizi bulmuş çocuğu geri almak için. Çocuk buyumuştur artik. Sorulmuş çocuk peygamberimizin yaninda kalmak istemiş. Sebebi huzuru neredeyse orada kalmakk istiyor. Ailesi yaramaz demekki.
    Zeydin eşinden boşanma sebebine gelince. Daha evvel açiklamistik. Zeyd mikrobik sekilde hastalanir kendi durumunu bildiginden sokulmaz birdaha eşine hastaliğini ona geçirmemek için.. Mikroplar biliniyordu demistik.Eşide peygamberimize anlatir durumu. Eşe sokulmama boş düşme sebebidir. Bu sebeple peygamberimiz zeynebi himayesine alir nikahlayarak.
    Aksi durumda 1990 li yillarda gelinine tecavuz eden birisi cezaevinden çiktiği gun kendi oğlu tarafindan öldurulmuştu. Böyle bir durum olsa hem peygamberlik otomatikman duşer hemde zeyd peygamber falan dinlemez katil olurdu. Kabahat zeydde olmali.
    Zeydin mutesavasina ölsün diye komutan olarak gonderilmesi meselesine gelince. Komutan olmak istemez geride kalirdi. Yine savaşa katilmiş olurdu. Kimsede engel olamazdi buna. Kendi ister komutanliği şehadet ıcın, çunkü gunahlari vardir şehadetle kapatilabilir. Bizans ordusu 100000 islam ordusu 3000 kisidir ama islamin kaybi 14 kişidir. Oda geride kalarak sag kalabilirdi. Bizansinda bu savaştn hicbir kazanci olmadi. En doğruyu Allah bilir ama. Zeyd şehit olmak istemiş. Peygambere karalama yapmanin iftira atmanin anlami yoktur

  24. Buğra
    Ağustos 5, 2016, 3:57 am

    Sevgili İsmail (Zeyd meselesi ), senin mantığın ne taraftan işliyor din ve dinsizlik ile ilgili yorum yapmadan önce bence buna bir açıklık getirmelisin.
    Bak aynen şunu yazmışsın ” Kotülük yapanlarin duşman sahibi olanlarin çocuklari kacirilir.o aile aci çeksin diye.”

    Bu nasıl bir yorum ya..! Hangi kötülüğü yapanların çocukları kaçırılıyordu o zamanlar, çok bilgili olduğun gerçeğine dayanarak soruyorum bu soruyu?
    Ayrıca hangi kötülükler karşılığında “bu ailelerin acı çekmeleri için” hangi cezalar (!) veriliyordu?

    Peki bu kadar küçük bir çocuğun, ailesi sözde kötü diye, kaçırılması hangi dinde var???
    Öncelikle bunları bir cevaplarsan tartışmaya devam edelim.
    Teşekkürler, sevgiler.

  25. Buğra
    Ağustos 5, 2016, 7:47 am

    Böyle bir durum olsa hem peygamberlik otomatikman duşer hemde zeyd peygamber falan dinlemez katil olurdu. Kabahat zeydde olmali.

    Yani yorumlarına şaşırmamak mümkün değil.
    Demek bu işler OTOMASYONLA oluyormuş!

  26. cevap
    Ağustos 16, 2016, 6:08 am

    Önce şunu açiklayalim. Kötünün dini şudur yada budur pek o kadar önemi yoktur. Kötü huy sahibini cehenneme götürür. Bir kimse misal birisini haksiz yere çok kötü şekilde döver. Yada başka bir kötü iş yapar, mesela bir şekilde bir hakkini gasp eder. Yada kalleşlikle başka bir şekilde canini yakar. Diğer kişide kötüdür.ama o kadar güçlü değildir. Sinsi yollardan halleder işini.düşmanina öyle ağir bir intikan duygusuyla yaklaşirki o düşmani bir daha ölene kadar başi eyik olsun. Hiç kimseye zarar veremesin amaçlidir bu. Bunun yoluda maalesef onun çocuğuna zarar vermekten geçer. Arizali yapilir bir şekilde çocuk. Arizali kimseler çok gunahkar olur. Günahindan korkan şehadete koşsun sözü gereğidir bir savaş ciktiği zaman kendilerini kurtarmak adina en önde onlar yarişirlar.

  27. cevap
    Ağustos 16, 2016, 6:16 am

    İkinciside doğrudur, peygamberlerde her istediğini yapamaz. Zeydin oluru olmasa olmazdi bu evlilik. Zeyd ve peygamber efendimiz arasindaki karşilikli fikir birliği sağlanmistir zeynep zora düşmesin diye. Evlatliğina kiz alacaksin sonra o kiza goz koyup evlatliğinin elinden alacaksin kendine nikahlayacaksin. Evlatliğinida savaşa ölüme göndereceksin.
    O evlatlik normal durumda o babaliği sağ koymaz, öyle bir peygamberde olmaz.

  28. cevap
    Ağustos 16, 2016, 6:26 am

    Tamda böylemi gelişmişdir bu olaylar, herşeyin en doğrusunu ancak yuce Allah bilir, biz yorum yapiyoruz.

  29. cevap
    Ağustos 16, 2016, 12:11 pm

    Site yönetimi siz değil ben biliyorum. Baba zengin olmuş olabilir. Çok insan başkalarinin canini yakarak zengin olabiliyor. Kötü, çocuk kendi ailesini değil huzur bulacaği yeri seçiyor, yok zeynebi banyoda perde arkasindan görmuş peygamber efsane bunlar. Bu konuda her bildiğimi değil sadece bir kismini yaziyorum. Çünkü Allaha karşi sorumluyum. Dinin açiklamadiğini ben nasil açiklayayim.
    Mesele zeydin zeynebe sokulmama meselesidir. Zaten boş sayilir bu durumda.

    “Ey Peygamber! Mehirlerini verdiğin hanımlarını, Allah’ın sana ganimet olarak verdiği cariyelerini, amcanın, halanın, dayının, teyzenin seninle beraber göç eden kızlarını sana helal kıldık. Bir de peygamber kendisiyle evlenmek istediği taktirde, kendisini peygambere hibe eden mümin kadını, diğer müminlere degil, sirf sana mahsus olmak üzere helal kıldık.”
    ….
    Şu ayet buyuk ihtimal ile bile zeyd meselesinden dolayi inmistir, hz. Muhammed akrabasi zeynep ile evlendi diyecekler diye, ona özel ayettir. Dedikodulari önlemek için. Olanlar zeydi kollamayida amaçlamaktadir. Yani zeydin gunahlari ona şehadet verilip silinirken peygamberimiz zeydden sebep kendisine gelebilecek ağir ithamlari goğüslemek zorunda kalmiştir.

  1. No trackbacks yet.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: